A Microsoft megbízásából az Edelman Data & Intelligence készített kutatásában, az „Xbox Culture of Play” online kérdőív részletezte az amerikai játékosok szokásait és attitűdjeit 2025 nyarán. A felmérésben 1500 felnőtt Xbox-tulajdonos mondta el véleményét, amelyből kiderült, hogy a játék az identitásuk szerves részét képezi – 87% vallja magát elkötelezett játékosnak, míg mindössze 13% alkalmi résztvevőként tekint magára.
A játék érzelmi és közösségi ereje
A válaszadók közel 68%-a nyilatkozott úgy, hogy a játék érzelmileg kielégítőbb számára, mint bármely más hobbi. A többség, 71%, azt reméli, hogy a játék szeretetét tovább tudja adni a következő generációnak. A kutatásban összesen 65% úgy érzi, ma jobban élvezi a játékot, mint amikor először kezdte el.
A játékosok további motivációi között első helyen szerepelt a lazítás (54%), de ugyanilyen fontosnak tartják a barátokkal való kapcsolatot (52%), a kihívást (49%), a teljesítményt (46%) és a izgalmas, jól kidolgozott történeteket (44%).
Mesterséges intelligencia – Kétarcú fogadtatás
A kutatás kitért arra is, milyen szerepet szánnak a játékosok a mesterséges intelligenciának. Az eredmények szerint a megkérdezettek 79%-a legalább egy AI-funkciót hasznosnak találna a videojátékokban. Fontos azonban, hogy csak 21% mondta azt, semmilyen mesterséges intelligenciát nem szeretne a játékélményben látni.
A felmérésből az is kitűnik, hogy az AI és a játék kapcsolata rendkívül sokszínű. Van, aki a kényelmi funkciókat, mások a személyre szabott kihívásokat és történetvezetést várják az intelligens rendszerektől.
A játék szerepe az AI korában
Összességében a kutatás rámutat: a játék nem pusztán időtöltés, hanem érzelmi, közösségi és identitásformáló élmény is lett. Mindez azt jelzi, hogy a mesterséges intelligencia a következő években hangsúlyosabb szerepet kap majd a videójátékok világában, miközben a játékosok érdeklődése és elvárásai megőrzik sokszínűségüket.
