A Full HD 1080p csaknem háromszorosán, az ultraszéles 3440 x 1440 felbontású monitorok rengeteg játék és asztali alkalmazás számára kínál elegendő megjelenítési helyet. Az elterjedt, 16:9-es képarányú monitorok levághatnak a képekből, míg az ultraszéles megoldásokkal az eredeti méretükben láthatod a képeket, emellett a grafikus kártyát is kisebb terhelésnek teszi ki 4K felbontáshoz képest.
Az ultra HD és az ultraszéles megjelenítés azonban nem azonos. Az ultra HD 3840 x 2160/4K vagy annál nagyobb felbontást igényel (beleértve a 7680 x 4320/8K felbontást). Az ultraszéles képarány azt jelenti, hogy a monitorok szélesebbek, mint a hagyományos 16:9-es megoldások, ezt 21:9-es aránnyal jelölik. Ezek a monitorok kiválóan alkalmasak játékra és nagy területet kínálnak több feladat egyidejű elvégzésére, de nem feltétlenül képesek 4K felbontás támogatására.
Általános felbontások
Az ultraszéles monitorok többsége 2560 x 1440 vagy 3440 x 1440 felbontású. Ezek egyike sem minősül 4K felbontásúnak, mivel nem képesek 8,3 millió pixel megjelenítésére. Azonban mindkettő nagyon hívogató és lenyűgöző látómezőt kínál, különösen a játékosok számára. A legtöbb széles képernyős monitor emellett ívelt, hogy tovább fokozza a megtekintési élményt.
A 4K felbontáshoz legközelebb a 3860 x 1600 felbontású széles monitorok állnak. Ezek több mint 6 millió pixelt képesek megjeleníteni, azonban ez még mindig nem éri el a 8,3 milliót. Ez a felbontás nagyon ritka, továbbá nem sok márka készít ilyen monitort, ezért a legjobb megoldást a népszerű 3440 x 1440 felbontás kínálja, amely a képpontok számát tekintve közel azonos a 4K-val.
Lehet 4K ultraszéles képarányban?
Technikailag igen, mivel a gyártók fizikailag bármilyen méretű panelt gyárthatnának. Egy ilyen monitor azonban nem praktikus, drága és nem lenne kompatibilis a játékokkal és az alkalmazásokkal. A fent említett felbontások, különösen a 3440 x 1440 már szabvánnyá vált és széles körű támogatást élveznek. Az ilyen modellek közel állnak a 4K-hoz és egy 32 vagy 35 hüvelykes monitoron nem észlelhető a különbség.
Mivel a 3440 x 1440 felbontás körülbelül 5 millió pixelből áll, a grafikus kártya kisebb terhelésnek van kitéve. Ugyanakkor ez a felbontás a Full HD közel háromszorosa. Emellett az ilyen monitorok általában több, mint 100 Hz-es natív frissítési gyakorisággal rendelkeznek, ellentétben a legtöbb 4K gamer monitorral, amelyek még a prémium modelleken kívül mindig 60 Hz-es paneleket alkalmaznak. Ennek köszönhetően már akár egy középkategóriás videokártyával is remek játékélményben lehet része a felhasználóknak.
Néhány szempont
Mivel a 3840 x 2160 és a 2560 x 1440 felbontást nem minden játék és alkalmazás támogatja, így ilyen esetekben harmadik féltől származó programok lehetnek szükségesek a tökéletes működés eléréséhez. A legismertebb játékok mindegyike teljes mértékben kompatibilis, azonban a kisebb, indie játékok megjelenítése nehézkesnek bizonyulhat ultraszéles monitorok esetén.
 
                 
 
		




![[TESZT][PC] Hell is Us Deluxe – posztapokaliptikus traumák](https://www.techaddikt.hu/kepek/hell-is-us-deluxe-teszt-pc-3-180x135.jpg)
![[TESZT][PS5] Robocop: Rogue City – Unfinished Business – igazán erős, nosztalgikus hangulat](https://www.techaddikt.hu/kepek/robocop-rogue-city-unfinished-business-pc-teszt-techaddikt-6-180x135.jpg)
![[TESZT][PC] Robocop: Rogue City – Unfinished Business – tovább bővülnek a lehetőségek](https://www.techaddikt.hu/kepek/robocop-rogue-city-unfinished-business-pc-teszt-techaddikt-1-180x135.jpg)
![[TESZT][iOS] Disney Solitaire – a klasszikus kártyajáték, varázslatos Disney hangulattal](https://www.techaddikt.hu/kepek/disney-solitaire-ios-teszt-techaddikt-1-180x135.jpg)
![[TESZT][PC] Monster Energy Supercross 25: The Official Video Game – új magasságokban a műfaj?](https://www.techaddikt.hu/kepek/Monster-Energy-Supercross-25–The-Official-Video-Game-PC-teszt-180x135.jpg)







































