TechAddikt Hírek A Toyota és a Lexus az Apple-lel és a Google-lal versenyzik

A Toyota és a Lexus az Apple-lel és a Google-lal versenyzik

A Toyota nem csupán a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártója, de a legnyereségesebb is.

Nem csoda, hogy vezető szerepet tölt be az autóiparban a környezetbarát meghajtási láncok (hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos, hidrogén üzemanyagcellás elektromos) mellett aktív biztonsági rendszerek és az ezekre épülő önvezető autók, vagy épp a robotika és a mesterséges intelligencia, valamint a mobilitási szolgáltatások fejlesztése területén. Az önvezető autók és a mobilitási szolgáltatások területén azonban az utóbbi években olyan versenytársakat kapott a Lexus prémium márkát is jegyző japán autógyártó – méghozzá az iparágon kívülről – akikkel csak úgy versenyezhet, ha még hatékonyabbá teszi kutatási és fejlesztési tevékenységét.

A Lexus prémium márkával együtt világszintű zöldautó értékesítések 36%-át és a hibrid elektromos eladások 52%-át jegyző, és az autonóm autózás és a mobilitási szolgáltatások fejlesztésében is élen járó Toyota legutolsó üzleti évét nagyságrendileg 21,7 milliárd dolláros nyereséggel zárta, ami 9%-os haszonkulcsot jelent. Ezzel a zöld autózás és az innováció szinonimájaként is emlegetett japán vállalat a világ messze legnyereségesebb autógyártója, amely nem csak saját iparágelső kutatási és fejlesztési tevékenységének finanszírozására teremt magabiztos hátteret, de lehetőséget ad arra, hogy a mobilitási szolgáltatások területén vezetőnek számító vállalatokba is befektessen. Amellett, hogy a Toyota számos autómegosztó szolgáltatóval működik együtt világszerte és már saját mobilitási szolgáltatási és flotta platformját is elindította, részesedést szerzett nem csak az autonóm autózás területén szintén élenjáró fejlesztéseket folytató Uberben, hanem annak legnagyobb ázsiai vetélytársában, a Grabban is, emellett pedig a CARLA-hoz hasonló nyílt forráskódú platformokat is támogat.

A Toyota legnagyobb vetélytársai, a Tesla szintén előrehaladott kutatásai ellenére az önjáró autózás és a mobilitási szolgáltatások területén ugyanakkor nem is az autóiparból érkeznek: két nehézsúlyú ellenfél a tech-óriások közül szorongathatja meg a világ leginnovatívabb autógyártóját: a tavalyi üzleti évet 12,7 milliárd dolláros profittal és 24% körüli nyereségességgel záró Google önvezető autó programja, a Waymo már 2009 óta folyik és közeljövőben hatalmasat készül előre lépni több autógyártó bevonásával (annyit biztosan tudni, hogy 2009 és 2015 között a vállalat 1,1 milliárd dollárt költött a kutatásra), míg a még komolyabb vetélytársnak ígérkező, tavaly 26%-os haszonkulcs mellett 48,3 milliárd dollár profitot termelő Apple már a Waymonál is több önvezető autóból álló flottával folytat teszteket, és már jövőre kézzelfogható eredményeket ígér.
A helyzet természetesen nem fekete és fehér: a Waymo tesztflottájában szerepelnek hibrid elektromos Toyota Priusok is, miközben az Apple tesztautóinak jelentős részét Lexus RX hibridek teszik ki, a Toyota így mindkét jövőbeni versenytársával együtt dolgozik. A Google és az Apple elképzelt üzleti modell sem teljesen tiszta még, az azonban biztos, hogy abban az iparágban, ahol a tőkével és innovációs kapacitásokkal meglehetősen jól el látott két tech-óriás beszáll, ott valamennyi iparági szereplőnek a következő sebességbe kell kapcsolnia, ha állni szeretné a versenyt.

A gyártás racionalizálása tekintetében a legendás kaizen metodológia révén minden versenytársánál hatékonyabbnak tartott Toyota ezért úgy döntött, hogy az értékesítés és marketing területén is tovább racionalizálja tevékenységét, hogy az így felszabaduló pénzügyi erőforrásokat az innováció még további felgyorsítására fordíthassa, és versenyben maradhasson Szilikon-völgybeli kihívóival. Mindennek finanszírozására Toyota és Lexus jelentős lehetőséget lát abban, hogy marketing és kommunikációs tevékenysége során jelentős mértékben növeli a Google vagy épp a Tesla által használt új, formabontó és eredeti – és nem utolsósorban költséghatékony – marketingeszközök használatát.
Akárhogyis, vannak, akik a titánok harcával mindeképp jól járnak, ezek pedig az autóvásárlók, akik minden korábban várnál hamarabb élvezhetik a jövő aktív biztonsági rendszereinek és önvezetői autóinak előnyeit.