TechAddikt Hírek Fujitsu: a Covid19 megváltoztatta az üzleti környezetet – hogyan fognak alkalmazkodni a...

Fujitsu: a Covid19 megváltoztatta az üzleti környezetet – hogyan fognak alkalmazkodni a gyártóvállalatok?

A Covid19 megkerülhetetlenné tette a digitális átalakulást – és az emberi kreativitást állította a változás középpontjába. 

A gyártóipar folyamatosan reagál a külső erők alakulására, de olyan szintű átalakulás, mint 2020-ban, még itt is ritkán tapasztalható.

A Covid19-világjárvány miatt egyes gyártók elérték produktivitásuk felső határát, mások pedig kénytelenek voltak leállítani a gyártósorokat. A változás minden szervezetet rákényszerített arra, hogy ismét megvizsgálja, hogyan, miért és kivel működik együtt az üzleti életben.

A gazdaság talpra állásával gyorsan kiderül: a gyártóiparban nem az határozza meg, hogy kik a „nyertesek” és a „vesztesek”, hogy kik folytatták a gyártást, és kik voltak kénytelenek visszafogni a termelést. Azok a gyártóvállalatok tudnak a leglendületesebben visszatérni, amelyek levonták a járvány értékes tanulságait, arra használták fel a 2020-as eseményeket, hogy új alapokra helyezzék gyáraik működését – és az emberi kreativitást állították a változás középpontjába.

Kétféle forgatókönyv… de a történetnek még nincs vége 

A Covid19-járvány kezdeti szakaszában kétféle forgatókönyvvel szembesültek a gyártóvállalatok. Egyes területeken (pl. élelmiszergyártás és FMCG) a nemzetközi karanténintézkedések az egekbe repítették a keresletet. Az ilyen cégek közül sokan egyszerűen nem tudtak elég gyorsan termelni. Állandóan fejlesztették folyamataikat és fokozták produktivitásukat, hogy ki tudják elégíteni az ügyfelek csillapíthatatlan étvágyát. Más területeken ezzel ellentétben mélyrepülésnek indult a kereslet. A Gartnerígy írt erről:

„Egyes vállalatok drámai visszaesést tapasztaltak. Rendelési volumenük 50-95%-kal volt alacsonyabb, mint az előző év hasonló időszakában,6 míg mások a költségcsökkentés érdekében kénytelenek voltak teljesen leállítani a működést.”* Az alacsonyabb kereslet miatt ezeknél a szervezeteknél a költséggazdálkodás észszerűsítése lett a fő prioritás. Munkavállalóikat szabadságra küldték, működésük fontos elemeit pedig elkezdték kiszervezni.

Ám még csak az első fejezetnél tartunk. Az első lökéshullám után feltápászkodó vállalatok jövőbeni teljesítményét az fogja meghatározni, milyen hatékonyan tudnak reagálni a globális változásokra – nem pedig az, hogy vajon a szerencsésebbek között voltak-e a fogyasztói kereslet alakulása szempontjából.

A termelésvisszaesést tapasztaló gyártócégek közül sokan kihasználták az időt, hogy rendbe tegyék a házuk táját. Olyan taktikai döntéseket hoztak, amelyek révén az újrainduláskor jobb pozícióba kerültek, és megvetették a mélyrehatóbb, transzformatív változások alapjait.

A Fujitsu már jelenleg is tárgyal olyan gyártóvállalatokkal, amelyek a Covid19-világjárvány közvetlen következményeként szeretnék növelni automatizációs beruházásaikat, ezáltal optimalizálva működésüket a jövőbeni újabb nehézségekre készülve.

Ezek az innovátorok megértették, hogy most jött el a mélyreható átalakulás ideje, és a körültekintően kidolgozott technológiafejlesztési ütemtervvel versenytársaikat megelőzve kezdhetik meg a lendületes fejlődést a koronavírus utáni gazdaságban.

*Gartner, A koronavírus-járvány (Covid19): a CIO-k által végrehajtandó rövid és hosszú távú intézkedések, 2020. március  

Alkalmazkodás az új, távolságtartó munkakörnyezethez 

A Covid19 nem csupán a kereslet szempontjából alakította át a gyártóvállalatok működését. A frontvonalban dolgozók munkabiztonsága és jólléte minden eddiginél fontosabbá vált, és a cégek aktívan keresik az alkalmazkodás lehetőségeit abban a környezetben, ahol jelenleg nincs közeli fizikai együttműködésre lehetőség – ugyanakkor minden eszközt meg kell adni a dolgozóknak produktivitásuk és kreativitásuk megőrzéséhez.

Rövid távon, a gyárak újranyitásával ez olyan új protokollok bevezetését jelenti, amelyek lehetővé teszik az emberek számára a közösségi távolságtartást. A PwC szerint a szervezetek 70%-a biztos benne, hogy képes biztonságos környezetet teremteni a munkavállalók számára. De amíg a gyártósor melletti egyéni helyigény viszonylag könnyen kiszámítható, vannak olyan tágabb értelemben vett veszélyek is, amelyeket a cégeknek figyelembe kell venniük dolgozóik maximális védelméhez.

Például a zsúfoltság elkerülése érdekében biztonságos rendszereket kell kidolgozniuk az olyan csúcsidőszakokra, mint a műszakváltás. A leghaladóbb szervezetek már dolgoznak az olyan intelligens megoldások bevezetésén (pl. RFID vagy arcfelismerés), amellyel gyorsíthatják a bejelentkezési folyamatot. Ám e technológiák közül nem mindegyik használható, ha a dolgozók maszkot viselnek.

Mások az otthoni fejlesztést és termelést támogató, fejlett távmunka-megoldások kidolgozására fordítanak komoly erőforrásokat. Jó példa erre a gyógyszergyártás, ahol a „digitális iker” technológiákkal a kutatók anélkül hajthatnak végre kísérleteket, hogy ehhez fizikailag a laborban kellene tartózkodniuk. A karbantartási és konfigurálási feladatok is elvégezhetők távolról, hogy a gépek mindenkor optimális állapotban szolgálják ki a gyártóvállalat igényeit.

A digitális átalakulás már nem a jövő zenéje

A valódi gazdasági fellendülés előmozdításához a gyártóvállalatoknak túl kell tekinteniük a Covid19 rövid távú kihívásain, és arra kell összpontosítaniuk, hogyan tudják az átalakulási folyamatot felgyorsítani az emberi kreativitás és a műszaki automatizáció előnyeinek egyesítéséhez.

Évek óta beszélünk a digitális átalakulásról, de a feladat csak most, a koronavírus utáni „nulláról indulás” idején került a gyártócégek prioritási listájának élére. Már nem a jövő zenéje, hanem elérhető lehetőség, amit most kell megragadni.

Abban a környezetben, ahol minden gyártó ugyanazokhoz az okosgyár-megoldásokhoz fér hozzá, azok a szervezetek állnak talpra a legsikeresebben, amelyek képesek a technológia segítségével kiaknázni a munkatársakban rejlő lehetőségeket, és a kezükbe tudják adni a teljesítményüket javító automatizációs eszközöket és adatokra épülő felismeréseket. Ez a változtatás nem lehet felületes, mélyrehatóan kell hasznosítaniuk az emberi értéket.

A koronavírus előtti és utáni üzleti modellek között az a fő különbség, hogy a fogyasztók elvárják a felelős gyártói magatartást. Az Edelman Trust Barometer kutatása szerint az emberek 65%-a megváltoztatja vásárlási szokásait attól függően, hogy a márkák hogyan kezelik a dolgozók biztonságát, jóllétét és védelmét a Covid19-világjárvány idején. A felhatalmazás, az etika és a fenntarthatóság így prioritássá vált a termelésben.

Nyakunkon a következő változás

Az emberi értéklánc koronavírus utáni fejlődéséhez hasonlóan a fizikai értéklánc is változni fog. A gyártók egynegyede aggódik amiatt, hogyan befolyásolja majd működését a jövőben a Covid19 által okozott fennakadás.

Sok gyártóvállalat rájött, mennyire kiszolgáltatott ellátási lánca a nagy horderejű változásoknak amiatt, hogy egyetlen forrásra támaszkodik a nyersanyag-beszerzés, a szállítások és a termékek piacra juttatása terén. Egyesek arra is ráébredtek, mennyire nem tudják, honnan és hogyan szerzik be beszállítóik az anyagokat, és emiatt szuboptimális üzleti modellel rendelkező partnereket vesznek igénybe.

Az egészen biztosan mindenkinek kristálytisztává vált 2020-ban, hogy a gyártóvállalatok tájékozottságának mindenre ki kell terjedniük. Így munkatársaik teljes képet alkothatnak az ellátási láncról, és intelligens döntéseket hozhatnak, ami jobb ügyfélkiszolgálást eredményez. A Boston Consulting Group az ellátási lánc irányítótornyának nevezi ezt a működési elvet.

A Covid19-járvány azt is megmutatta, hogy a gyártóvállalatoknak rugalmas, alkalmazkodó módon kell működtetniük ellátási láncukat, mivel soha nem lehet tudni, mikor jön a következő gyökeres változás. A piacvezető szervezetek nem csupán azt vizsgálják, miként fejlesszék tovább szállítói kapcsolataikat, hanem azt is, hogyan tudják a digitális átalakulás segítségével minimumra szorítani a működésükben fellépő zavarokat. Az automatizáció és a robotika központi szerepet játszanak majd az ellátási lánc radikális átláthatóságának megteremtésében.

Középpontban az emberi kreativitás

Albert Einstein szavait idézve „a nehézségek közt mindig ott van a lehetőség”. Az új normálisra átállni készülő gyártóvállalatok közül azoknak van a legjobb esélyük a talpra állásra és növekedésük gyorsítására, amelyek a Covid19 okozta rendkívüli változásokat a tanulás, az átalakulás és a prioritásváltás lehetőségeként fogták fel.

A Covid19 rávilágított, hol lehet az emberi találékonyságot a legjobban hasznosítani, és mely területeken lehet még fejlődni. A legintelligensebb gyártóvállalatok felismerték, hogy az innovációnak már ma el kell indulnia, és feltérképezték azokat a transzformatív technológiákat, amelyek azonnali, kézzelfogható fejlődést eredményeznek a tervezés, prototípuskészítés és a gyártás terén.

Új korszak kezdődik a gyártószektorban, amely több pragmatizmust és nagyobb szerénységet igényel a technológiai kezdeményezések terén. A gyártóknak vissza kell szerezniük az ellenőrzést a piaci erők felett, és eredményesen kell reagálniuk az ügyfelek igényeire, azaz olyan megoldások fejlesztésére kell törekedniük, amelyek gyors eredményekhez juttatják felhasználóikat.

Az is kritikus fontosságú, hogy a technológiai beruházások skálázható és fenntartható változásokat eredményezzenek a gyártásban. A technológiának a gyártóvállalatok legegyedibb és legfontosabb értékét kell elsősorban támogatnia: a munkatársakat. A koronavírus megkerülhetetlenné tette a digitális átalakulást, és ezzel együtt az emberi kreativitást állított a változás középpontjába.

Legyenek a dolgozók a változás katalizátorai! A Fujitsu gyártóvállalati mikroszájtján Ön is megtudhatja, milyen alappilléreket kell vállalatának felállítania a gyári működés intelligens átalakításához.