TechAddikt Hírek Fujitsu: itt az ideje az újra átgondolni a COVID-19 következményeit

Fujitsu: itt az ideje az újra átgondolni a COVID-19 következményeit

A mai generáció számára a Covid19 világjárvány hatásának kezelése jelenti a legnagyobb üzleti kihívást.

Az ügyfeleink azt mondják, hogy még a leghosszabb üzleti karrier sem készítette fel őket erre, és a Fujitsunál dolgozó kollégák is megerősítik ezt. Az új helyzet minden eddig megszokott és kiszámítható dolgot a feje tetejére állított a szervezeteknél.

Az egyik ügyfél ahhoz hasonlította a jelen helyzetet, mintha egy új céghez teleportálták volna, és azt várnák tőle, hogy az indulástól kezdve irányítsa anélkül, hogy akár magát a vállalatot, akár az iparágat ismerné. Az embernek szinte el kell felejtenie, és újra kell tanulnia mindent, amit eddig tudott.

Ám a káosz közepett van néhány olyan új téma is, ami segít értelmeznünk a változó világot, és irányt mutat a kihívásokkal teli idők főbb kérdéseinek megválaszolásához.

Milyen jövőt szeretnénk építeni? Hogyan fogjuk újragondolni vállalatainkat?

Ebből a szempontból három trend különösen releváns:

  • a digitális technológiák gyorsuló terjedése
  • a hatékonyságról az ellenállóképességre áttevődő hangsúly a vállalati működésben
  • a jóllét és az emberközpontúság fontosságának újra előtérbe kerülése

Kezdjük, a digitális technológiák gyorsuló terjedésével. A járvány kitörése óta úgy tűnik, mintha világméretű kísérletben vennénk részt a fizikai kapcsolat nélküli életről és munkavégzésről.

A vállalatok minden lehetséges esetben otthoni munkavégzésre álltak át, és most már hosszú távon is az általuk használt irodatér csökkentését tervezik. Vajon tartós lesz a home office? Szerintünk igen.

Egy friss bejelentésünk szerint gyökeres változások várhatók a bevett munkavégzési gyakorlatban.

Sokak számára a digitális életvitel és munkavégzés vált alapértelmezetté. Azzal, hogy a munkavállalókat nem kell adott helyen elhelyezniük, a vállalatok közül sokan újra tudják fogalmazni működésüket, új utakat kereshetnek munkatársaik irányítására és motiválására, csakúgy, mint az ügyfelek kiszolgálására. Mindez arra kényszeríti a vállalatokat, hogy újragondolják működésük minden részletét.

Mivel az emberek alaphelyzetben módon már nincsenek jelen a fizikai munkahelyen, legyen az bolt, iskola vagy iroda, új digitális élményt kell kialakítani. A digitális technológia gyors terjedése új lehetőségeket teremt, és mindenre hatást gyakorol, a távmunkától kezdve az egészségügyön át az élelmiszerellátásig és a közlekedésig.

Ennek a gyorsulásnak természetesen megvannak a kockázatai. Például az emberek személyes adatainak védelme során hogyan tudunk gondoskodni arról, hogy a digitális világ ne legyen épp olyan sérülékeny, mint a fizikai? Vagy egyáltalán, hogyan tudjuk megakadályozni az online környezetben egy Covid19-hez fogható nagyságrendű digitális világjárványt?

A második érezhető trend, hogy a hangsúly a vállalati működésben a hatékonyságról az ellenállóképességre tevődik át. A világjárvány bebizonyította, hogy a hatékonyság növelése nem véd a működési zavarokkal szemben. A vállalatok többsége számára jelenleg a váratlan eseményekkel szembeni ellenállóképesség megteremtése a legfontosabb feladat.

Mivel a járvány súlyos zavarokat okoz a központosított, globális ellátási láncok folyamataiban, sok vállalat a vásárlókhoz közelebbi működést biztosító, elosztottabb, keresletközpontú modellek kialakítására törekszik. A termelési és elosztási folyamatokat a technológiával összekapcsolva ez új, végponttól végpontig terjedő digitális ökoszisztémák kialakulásához vezet.

A kockázat csökkentésének és a vállalati ellenállóképesség fokozásának igénye várhatóan az MI és az automatizáció gyorsabb elterjedését eredményezi. Ez számos jelenlegi humán szerepkörre hatást gyakorol majd, ezért át kell gondolni, hogyan lehet a legeredményesebben ötvözni az emberi innovációt és kreativitást az adatvezérelt intelligencia új hullámával.

Ebben a környezetben sok vállalatnak újra kell gondolnia ellátási láncait, működési folyamatait, kapcsolattartását, sőt akár azt is, milyen eredmények alapján méri saját sikerességét.

A harmadik fontos tényező az emberi jóllét. Minden szervezetnek kötelessége, hogy törődjön dolgozóival, ügyfeleivel, partnereivel és a neki otthont adó közösségekkel. És miközben sokan közülük gyors ütemben bevezették az otthoni munkavégzést, vajon hányan nyújtottak emellett segítséget dolgozóiknak a munka és a magánélet megfelelő egyensúlyának fenntartásához?

Ahogy egyre többen dolgoznak online és távolodnak el a fizikai munkahelyektől, kevésbé érvényesül a csapatszellem. Inkább beszélhetünk a saját belső és külső hálózatukkal együttműködő, képzett egyének munkavégzéséről. Az önálló munkavégzés feltételeinek megteremtésével a vállalatoknak azt is újra kell gondolniuk, hogyan tudják irányítani és motiválni az új munkaerőt.

Ahhoz, hogy erősíteni lehessen a bizalmat az érintettek különféle csoportjainál, elengedhetetlen a vállalati cél minél hathatósabb tudatosítása. Ez a Fujitsu új globális felméréséből is kiderül, amelyben a megkérdezett cégvezetők úgy nyilatkoztak, hogy a világos közös cél megfogalmazásával lehet igazán inspirálni az érintetteket.

Egyre többen felismerik, mennyire fontos a cél meghatározása az érintetti csoportok bizalmának megteremtéséhez. Meggyőződésem, hogy a Covid19 utáni világban csak a bizalmi alapon működő vállalatok lesznek képesek a hosszú távú, fenntartható növekedésre.

A világjárvány tovább formálja az üzleti és társadalmi környezetet. A talpra állás hosszú folyamat, amelynek sikeréhez többre lesz szükség a távoli munkavégzés és az online üzleti működés támogatására taktikai jelleggel bevezetett digitális technológiánál.

A vállalatoknak gyakorlatilag teljes szervezetüket újra kell gondolniuk, a munka- és a folyamatszervezéstől kezdve a sikeresség mérésére meghatározott mutatószámokon keresztül a különböző érintettek felé biztosított relevanciáig. 

Ehhez új alapokra kell helyezniük működésüket az új világban. Csak kiérlelt célra épülő, világos jövőkép és stratégia birtokában boldogulnak majd az előttük álló bizonytalan időkben. Jó hír, hogy már a bizonytalan jelenben is van lehetőségük arra, hogy megalapozzák a jövő biztonságát.

A Fujitsu célja, hogy a társadalomban az innovációkkal bizalmat ébresztve, elősegítse egy fenntarthatóbb világ létrejöttét. Meggyőződésünk, hogy a jelenlegi válsághelyzetben a szervezeteknek együtt kell munkálkodniuk a bizalomra épülő jövő megteremtésén.

Forrás: Fujitsu blog / Fujitsu Magyarország