TechAddikt Hírek Fujitsu: mennyire adatvezéreltek az európai szervezetek?

Fujitsu: mennyire adatvezéreltek az európai szervezetek?

A Fujitsu európai terméküzletágának adatokért felelős vezérigazgató-helyettese, Glenn Fitzgerald írása a Freeform Dynamics „Az adatvezérelt vállalattá válás útja” című jelentéséről osztja meg gondolatait a Techaddikt.hu olvasóival. A Fujitsu magyarországi blogjának bejegyzéséből szemezgettünk.

Biztos benne, hogy ismeri a „digitális átalakulás” jelentését? Ha már szinte meg sem hallja ezt a kifejezést, mert olyan gyakran hangzik el a környezetében, akkor talán arra az enyhe jelentésbeli változásra sem figyelt fel, amely a megjelenése óta végbement. Amikor több évvel ezelőtt az IT-szektor először említette a digitális átalakulást („DX”), elsősorban azok a technológiák álltak a középpontjában, amelyek a vállalatok hatékonyabb működését, cashflowjuk sikeresebb kezelését és IT-környezetük észszerűsítését segítik elő.

ára az adatok kerültek fókuszba. A hangsúly áthelyeződött arra, hogyan lehet úgy megvalósítani a technológiát, hogy az támogassa a vállalati adatokban rejlő érték kinyerését. Hiszen végső soron minden vállalat digitális átalakulásának sikere attól függ, milyen hatékonyan lesz képes kiaknázni és versenyelőny szerzésére alkalmas, hasznos felismerésekké alakítani a felhalmozódó óriási strukturálatlan adattömeget.

Hogyan építsünk adatvezérelt vállalatot? 

A digitális átalakulás alapja

Napjainkban a szervezetek sikere attól függ, milyen mértékben tudják rögzíteni, működésükbe integrálni és felhasználni az adatokat a fontos üzleti döntések meghozatalához. Az innovatív technológiák, köztük a mesterséges intelligencia és az adattudomány alkalmazása nem sok haszonnal jár, ha kis mennyiségű, részleges vagy rossz minőségű adat áll rendelkezésre.

A cég adatai sok helyen elosztva találhatók, a hálózat peremétől kezdve annak magján át a különféle felhőkig. Így a vállalatok számára kihívást jelent, hogyan tudják segítség nélkül úgy kézben tartani és megvédeni az adatokat, hogy közben maximális üzleti értéket nyerjenek ki belőlük. A számtalan innovációt bevetve, kiterjedt partnerhálózattal dolgozó Fujitsu más szervezetekkel közösen, olyan módszertant dolgozott ki, amely bizonyítottan alkalmas az adatvezérelt vállalat alapjainak megteremtésére. 

A Fujitsunál nap mint nap hozzásegítjük ügyfeleinket vállalati célkitűzéseik eléréséhez azáltal, hogy üzleti és műszaki céljaik összehangolásával lehetővé tesszük számukra adataik optimális felhasználását. De szerettünk volna eggyel hátrébb lépve világos képet kapni arról, hogyan halad a piac az adatvezérelt átalakulás útján. Ezért felkértük a Freeform Dynamics piacvezető elemzőcéget, hogy készítsen független kutatást arról, hol tartanak az európai vállalatok a fejlődésben. 

A vizsgálatra 2020 júniusában került sor 400 osztrák, Benelux államokbeli, dán, finn, francia, német, spanyol, svéd, svájci és egyesült királyságbeli vállalat részvételével. Méret szempontjából a minta egyenlően oszlott meg a több mint 5000 fős létszámú és az 1000-4999 fős létszámú vállalatok között. 

Az adatvezérelt vállalat négy ismérve

A Freeform Dynamics négy fő terület alapján határozta meg a vállalatok érettségét az adatvezérelt működés szempontjából. A kultúra és gondolkodásmód (azaz IT-beruházási szemlélet) és a felhasználói élmény (az adatforrások konzisztenciája és az egyszerű adathasználat) volt az első kettő. A harmadik szempont az adatkezelés volt (a tulajdoni viszonyok és a felelősségek egyértelmű meghatározásától a működőképes folyamatok meglétéig), amit negyedikként a rendszerek és az infrastruktúra követett (megfelelő eszközökkel és támogató technológiákkal rendelkezik-e a szervezet a maximális érték kinyeréséhez). Az elemzők ezután meghatározták, milyen tulajdonságokat várnak el az érettség négy különböző szintjén. Az első szint az „adatéhes”, a második az „adatokkal ellátott”, a harmadik az „adatokkal támogatott”, a negyedik pedig az „adatvezérelt” vállalatoké. A válaszadóktól kapott adatokat e szintek feltételei szerint értékelték. 

Az objektív értékelési modell alapján megállapították, hogy a szervezetek túlnyomó többsége (91%-a) valahol a 2. és a 3. szint között félúton helyezkedik el az adatérettség szempontjából. És kevesebb mint 5%-uk tekinthető valóban adatvezéreltnek.

Az egyértelműen mutatja, hogy az adatvezérelt vállalattá váláshoz sokrétű készségekre van szükség számos technológiai területen. Olyan készségekre, amelyeknek nem minden vállalat van a birtokában. Iparág szerint a pénzügyi szolgáltatók járnak az élen, ahol 10% az adatvezérelt szervezetek aránya. Őket a távközlési vállalatok követik, 7%-os aránnyal. Földrajzi szempontból az Egyesült Királyságban a legnagyobb az adatvezérelt vállalatok aránya (8%). A legtöbb európai régióban (DACH országok, Franciaország, Finnország, Svédország és Benelux-államok) 5% az arány. A lista végén Spanyolország és Dánia áll. Előbbiben 2% az adatvezérelt vállalatok aránya, míg utóbbiban egyetlen válaszadó sem tartozik ebbe a kategóriába.

Nem meglepő, hogy a sikeres adathasznosításban magasabb pontszámot elérő vállalatok sok fontos területen jobban teljesítenek a többieknél – az innovációtól és az ötletek kidolgozásától kezdve a működés hatékonyságán keresztül az olyan fontos üzleti eredményekig, mint például a piaci versenyképesség.

Mit tanulhatunk a legjobbaktól?

A kutatás egyik érdekes megállapítása, hogy miközben csupán a válaszadók kis százaléka tekinthető valóban adatvezéreltnek, az adatérettség e szintjén elhelyezkedő vállalatok sok közös tulajdonsággal rendelkeznek az előnyök megszerzése és fenntartása terén. Mindannyian dolgoznak az egységes és magas szintű adatminőség elérésén, MI- és adattudomány-alapú szemléletet követnek, és egyénként, illetve multidiszciplináris csapatok tagjaiként is támogatják munkatársaikat. Ezek az adatvezérelt szervezetek abban is különböznek a többiektől, hogy sokkal gyakorlottabban használják a fejlett technológiákat IT-környezetük egészében.

Az adatvezérelt működéshez vezető úton

Az adatvezérelt vállalattá válás folyamat. És tudni kell, honnan indul az ember ahhoz, hogy fel tudja vázolni a célba érés lépéseit. Ezért a vizsgálat során adatérettségi szintjük szubjektív értékelésére kérték a vállalatokat. Amikor megkérdezték őket, hogy véleményük szerint milyen messze vannak az adatvezérelt célok megvalósításától, 63% meglepő módon úgy nyilatkozott, hogy már teljesítette őket. Ezzel a szervezetek jelentősen túlbecsülték fejlettségüket amiatt, hogy nem voltak tisztában az adatvezérelt vállalati működés előfeltételeivel és követelményeivel. Ez valószínűleg azért van így, mert nehezen jelezhető előre, mennyi időre van szükség az adatvezérelt működéshez szükséges egyes változtatások végrehajtásához. Ez különösen így van a vállalati gondolkodásmód vagy kultúra megváltoztatása terén. Amikor a vállalatokat arról kérdeztük, hogy mi áll a fejlődésük útjában, gyakran említették a vezetői támogatás hiányát, a kulturális ellenállást, a belső cégpolitikát és más, emberi és szervezeti vonatkozású problémákat.

Nem csupán belső kihívások akadályozzák a vállalatokat adatérettségük fejlesztésében. Részben azért, mert az adatvezérelt működésnek nincs egyértelmű végpontja. Az ügyfélviselkedés változása, a piaci dinamikája és a technológia előrehaladása miatt valójában folyamatos fejlődésről beszélhetünk. Az egyértelmű, hogy a digitális érettség javítása sok előnnyel jár minden szervezet számára. Már az egyes érettségi szintek közötti továbblépés is jelentősen javítja a jobb üzleti teljesítmény és a túlélés esélyeit.

Az adatérettség szempontjából elmaradottabb vállalatoknak hamarosan lépniük kell. A vizsgálat megállapításai arra is figyelmeztetnek, hogy a technológiai iparág történetei jellemzően az úttörőkről szólnak, akiknél a többség jóval lassabban halad. Ez azonban további jelentős változásokat is előrevetít arra az időre, amikor egyre többen ragadják majd meg az adatvezérelt működésben rejlő lehetőségeket, kiszorítva másokat a versenyből.

A Freeform Dynamics vizsgálatáról itt olvashat bővebben.

Hogyan segít a Fujitsu valóra váltani az adatvezérelt működés ígéretét: Adatvezérelt átalakulás


Glenn Fitzgerald – a Fujitsu Europe terméküzletágának adatokért felelős vezérigazgató-helyettese

 Glenn 1979-ben, gyakornokként csatlakozott az ICL-hez és pályafutása során sokféle pozíciót betöltött a ma már Fujitsu néven működő vállalatnál. Eközben számos IT-területen nagy szakértelemre tett szert, ideértve a gyártást és terméktesztelést, a hardvereket, a szoftver- és firmware-tervezést, az infrastruktúrabevezetést, a projektirányítást, valamint az üzleti és ITK-architektúrát.Jelenlegi szerepkörében Glenn azért felel, hogy a Fujitsun belül hasznosított technológiák a képességek és a funkció optimális egyensúlyát képviseljék, és a vállalat olyan koherens, iparágvezető megoldásokat kínáljon, amelyek támogató jövőképet nyújtanak az ügyfelek vállalatai számára, és mindenkor segítenek nekik a maximumot kihozni a lehetőségekből – a műszaki megvalósítás, a költségek, az ütemezés, a kockázat és a rugalmasság terén.