TechAddikt Tesztek Wacom Wacom Cintiq Pro 16 – digitális kreativitás felsőfokon

[TESZT] Wacom Cintiq Pro 16 – digitális kreativitás felsőfokon

A Wacom évtizedek óta egyet jelent a digitális rajztábla fogalmával. A minőségéről és hosszú élettartamáról ismert táblák a célirányos digitális területeken alkotó művészek vitathatatlan kedvence mind a mai napig; a Wacom eszközök természetesen összekapcsolhatók Windows és MacOS alapú olatformokkal, ugyanakkor az egeret egy kifejezetten érzékeny pen helyettesíti. Egy olyan beviteli eszköz, amely intuitív virtuális birodalmat nyit a digitális művészet számára. Teszten a Wacom Cintiq Pro 16.

Valószínűleg minden professzionális digitális területeken (is) alkotó művész stúdiójában van legalább egy, legyen szó grafikai tervezésről, illusztrációról, CAD-tervezésről, 3D-s játéktervezésről vagy speciális effektekről. E felsorolt műfajok mindegyikében remekül helyt állnak a Wacom táblák egyértelműen.

A Cintiq Pro a Wacom termékcsalád megdöbbentően nagy teljesítményű eszköze, kategóriáján belül. Jócskán elmúlt már az az időszak, amikor a számítógép monitorján az egerünk által irányított brush-sal húzzuk az össze-vissza vonalakat (mert ugyebár az a megközelítés nem igazán a pontosságáról és a kifinomultságáról volt híres). Ehelyett itt is van a Cintiq Pro, a szuperpontos rajztábla, olyan éles és színes kijelzővel, hogy szinte nem is érezzük szükségét az iMac 27 colos retina 5K monitorának.

S persze a Wacom Cintiq Pro tesztünk úgy született, hogy rendelkezünk néminemű tapasztalattal csak az elmúlt évtizedet tekintve digitális illusztráció, fotószerkesztés és tervez-és terén. A Cintiq Pro 16 több hétig vendégeskedett szerkesztőségünknél, és Windows alapú notebook-kal párosítottuk a használat során. A Cintiq-et elsősorban az Adobe Photoshop és az Adobe Lightroom szoftverekkel használtuk napin gyakorlati szinten. Amúgy szokás azt állítani, hogy egy ilyen kaliberű táblát, mint a Cintiq Pro 16, bőven kivált egy újabb iPad – rácáfolunk, annak ellenére, hogy az Apple táblája is kitűnő – használunk ilyet is, tehát ismételten van összehasonlítási alap.

Cikkünk alanya, a Wacom Cintiq 16 egyesíti azt az eszköztárat, amelyet a Wacom az évek során felsorakoztatott, s mára tökélyre hangolt. Az 1983-ban alapított Wacom már egy évtizeddel azelőtt táblákat tervezett, hogy Brian Eno megkomponálta volna a Windows 95 indítótémáját. Egy másik viszonyítási pontot is megemlítünk: csak 1984-ben jelentek meg a 32 bites képek a PC-ken. Ez azt jelenti, hogy a Wacomot még bőven a Super Nintendo-s grafika korszakban alapították.

Valójában már jóval több mint száz éve, hogy a tablet szó etimológiailag a papírkötegekre vagy az ókori világ relikviáira való utalástól az olyan futurisztikus jelzővé vált, mint maga az elektronikus rajz-, író-, illetve beviteli eszköz. Az Egyesült Államokban már 1888-ban (!) szabadalmat nyújtottak be egy elektronikus kézi írógépre. A tablet, vagy táblagép fogalomkör azonban csak az Apple által 2010-ben piacra dobott iPad megjelenése után váltak valóban mindenütt elterjedté a számítástechnikában. Az Apple volt az első cég, amely digitális rajzolótáblát adott ki 1979-ben az Apple Graphics Tablet nevű termékével, de még 36 évnek kellett eltelnie, mire az Apple iPad Pro megjelent és valódi versenytársat jelentett. Eközben a Wacom már az 1980-as évek közepe óta sikeres vezeték nélküli pen-t is tartalmazó táblákkal volt jelen a piacon.

Sokrétű a Wacom-paletta: kijelző nélküli tábláik nagyszerű vezérlést kínálnak, amelyek USB-n vagy Bluetooth-on keresztül csatlakoztathatók a számítógéphez. A Cintiq Pro ezt a funkcionalitást egy igazán gyönyörű képernyővel emeli a fellegek fölé minden túlzás és elfogultság nélkül, amely közvetlenül a számítógéphez szinkronizálódik, így egy mélyen integrált digitális művészeti munkaállomássá válik, amely végül több vezérlést biztosít, mint amit egy iPad Pro-val elérhetük (bőven!), különösen a Windows-felhasználók számára.

Nincs apelláta: ez a tábla egyenesen lenyűgöző. De tényleg. A legtöbb laptopénál valamivel nagyobb kijelzőméretével a Cintiq 16 Pro nagyvonalú tudást nyújt és ad, még akkor is, ha ez a legkisebb Pro modell a piacon. jelenleg Elegáns matt fekete színben érkezik, a felső felületén nincsenek funkciógombok. A Cintiq Pro négy gombot rejt a hátsó bal és jobb oldal alatt, amelyek különböző, egymástól elkülönített funkciókhoz rendelhetők. Van továbbá egy érintésérzékeny be- és kikapcsoló a bal felső oldalon, s egy bekapcsológomb a jobb felső oldalon. Külön jár a szettjez egy stylus tartó is, ami miatt gondolkodóba is estünk, hogy hol lehet a töltőportja. Aztán rájöttünk, hogy nincs neki ilyen, mivel a stylus-t nem kell tölteni.

Talán ez a legmeggyőzőbb stylus, amit valaha teszteltünk. Két gombbal, rajzolóheggyel és radírral a Cintiq Pro 16 többet tud, mint az eddig megszokott, hagyományos értelemben vett táblák.

E stylus bőven képes volt mindenre, amire a grafikus szakembernek, a kreatív alkotóművésznek, vagy épp a professzionális fotgráfusnak szüksége lehet. Az Adobe termékeknél történő használat közben lenyűgözött az irányítás, a precizitás, tényleg pixelre pontosan reagál minden szituációban az eszköz. A toll hegyére nyomva azt a finom, éles vonalat produkálta, amelyet egy frissen hegyezett HB ceruza hegyétől kapunk és várunk el, majd 40 fokos szögben satírozott vonásokkal egy lágy 6B árnyékoló tökéletes szimulációjává avanzsálta önmagát. A Wacom méltán büszke a toll dőlés- és nyomáskövetésére, teljes mértékben megalapozottan – tényleg hihetetlenül élethű. Az is kiemelten optimális, hogy a toll radírjának használatba vételekor természetes módon megfordult a stylus két vége, úgy radíroztunk, mintha újra az iskolapadban gyakorolnánk ezt valamelyik ceruzával kitöltott munkafüzetünkben.

A stylus két dedikált gombja testreszabható hozzáférést biztosít a jobb klikkekhez és a menükhöz, amelyek hasznos kiegészítői mindennemű munkafolyamatnak. Mindent egybevetve, ez egy könnyebb, mozgékonyabb és precízebb stylus, mint az Apple Pencil.

Amúgy a Cintiq Pro 16-hoz társított stylusnak van még egy masszív trükk a tarsolyában. A Cintiq-hez társított szabadalmaztatott EMR technológiát használja az eszköz, amely lényege, hogy olyan elektromágneses mezőt hoz létre, amely öt milliméterrel feljebb nyúlik a texturált üvegfelülettől. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a stylus hegye a képernyőtől minimális távolságból képes követni azt, amely annak a meglepő eredménye, hogy ez az elektromágneses mező áramot vezet át rajta. Ez azt jelenti, hogy a stylus képes akkumulátor nélkül is működni.

Egyébként van valami varázslatos ebben az EMR technológiában. Ilyen a tökéletes tervezés, amely a wireless mélyebb szintű felhasználásának tűnik, mint mondjuk az Apple MagSafe. Olyan ez, mint egy elektromágneses sandbox pixelekkel, stylus beviteli móddal.

A Cintiq Pro 16 PC csatlakoztatásához egy USB-C és egy HDMI kábelre van szükség. A tápellátás azonban az USB-C-től különálló kábelen történik. Összességében tehát mindhárom kábelre szükség van a megfelelő működéshez, és máris itt jön az egyik legnegatívabb pont: igencsak kényelmetlen ennyi kábellel dolgozni, még fixen, az irodából is, on-the-go legetőségekről ne is nagyon fantáziáljunk.

Adobe Photoshop-pal indítottunk; kezdés után azonnal a hátsó gombok és az érintésvezérlők testreszabása következett. A Photoshop-ban az érintőparancsok viszont nem reagáltak azonnal, miután konfigurálta a rendszer helyesen, még mindig instabilnak tűntek. A stylust a hüvelyk- és mutatóujj között tartva szerettük volna egy tap visszavonást, amelyet a középső és a mutatóujj használatávall könnyen kivitelezhető lett volna, azonban ehelyett a háromujjas érintéses visszavonás volt a legjobb opció. Itt felmerült a kérdés, hogy ténylegesen testraszabhatók-e a visszajelzés alapú reakciók? Valamennyire igen, ahogyan a tesztek meg is mutatták, de kifinomultság terén itt is többre számítottunk.

A Wacom külön kitér arra a marketinganyagokban, hogy a Cintiq Pro közel nulla késleltetéssel rendelkezik. Ez alapjában véve akkor helytálló, ha megfelelően erős hardveres környezetet biztosítunk az eszköznek. Elsősorban CPU függő a téma, valamint az USB3.0+ megléte is előnyt jelent.

A Cintiq egy USB-C kábellel csatlakozik a PC-hez, amely maga az adatátvitelért felel. Gyakorlatban ez annyit tesz, hogy USB 3.2 GEN2 type-C foglalaton keresztül zajlik a transfer oda-vissza, amelynek 10 gbps átviteli sebességet kell biztosítania. Jelenlegi gépigény tekintetében közepes erősségű processzora teszteltünk (Intel i7), 16 GB RAM-mal és egy NVIDIA® GeForce GTX 7x series GPU-val, Windows platformon. Összehasonlítésképp egy 2022-es Macbook Pro Thunderbolt-portja négyszer akkora átviteli sebességet kínál, mint az általunk rendelkezésre bocsátott USB-C, erősebb processzorral párosítva, s persze sok kortárs Windows PC is kínál 20 gbps-os USB-C supportot. Ezzel az eszközzel több latency lesz nyilván a stylus használatakor, mint az iPad Airrel vagy a Surface-rel (valamivel több mint kétszeres érték). Ennek ellenére a jelenleg is használt PC platformunk mindig is masszívabby projekteket futtatott a Photoshop-ban 4K-ban, vajmi kevés gond nélkül, ami azt jelenti, hogy azok számára, akiknek nincs giga erős hardverük, érezhetően nagyobb lehet a késleltetés ezzel a táblával, mint egy olyan all-in-one megoldásban, mint például egy iPad Pro.


A Cintiq kijelzője egyszerűen pazar. Az üvegfelület teljesen csillogásmentes, melynek következtében még erőteljes külső fényhatások mellett is kényelmesen lehet dolgozni vele. A színek érezhetően élénkek. A teszhez használt PC kijelzőjéhez képest sokkal élénkebbnek hatottak, ezáltal az egész hatás sokkal élethűbbnek tűnt. Hiába, az Adobe RGB színskála majd’ teljes lefedettsége azért jelent valamit gyakorlatban is.

Tehát ez egyértelmű, hiszen a kijelzőpanel meglehetősen figyelemre méltó színskálával rendelkezik, ahogy az imént említettük. Az Adobe RGB spektrum 98 százalékát képes megjeleníteni egész pontosan. Összehasonlításképpen egy 2021-es Macbook Pro csak az Adobe RGB spektrum 90 százalékát fedi le.

Ez azt jelenti, hogy az Adobe RGB jól használható CMYK nyomtatáshoz papír alapú projekteknél, és pontosabban jeleníti meg a cyan-nal átszőtt árnyalatsávot, mint a többi színtér. A DCI-P3 eközben jobban teljesít a spektrum vörös sarkában. Konkrétan a Cintiq Pro tisztességesen jobb nyomtatási színpontossággal rendelkezik, mint egy Macbook Pro CMYK esetében (bár RAW-fotókkal valamivel kevésbé teljesít jól), és a zöldeknél jobb vibrációt jelenít meg.

A kijelző felbontásához és fényerejéhez képest is lenyűgöző. 4K felbontással rendelkezik a tábla, tehát valóban pixelgazdag. A fényereje 300 nits-re van értékelve. Ez a fényerő és felbontás a tükröződésmentes üveggel párosulva ténylegesen mindent tisztán látható-érzékelhető a kijelzőn, még közvetlen napfényben is.

Wacom Cintiq Pro 16 specifikációk: IDE kattintva