TechAddikt Híradástechnika Fujitsu Fujitsu: hatékonyságnöveléstől a digitális alapokon történő működés felé

Fujitsu: hatékonyságnöveléstől a digitális alapokon történő működés felé

A gyártóvállalatok gyors ütemben megkezdték a felzárkózást! Korábban más iparágak – online, kiskereskedelem, pénzügyi szolgáltatások – haladtak a digitális kezdeményezések élén, de most a gyártóvállalatok is belehúztak, és a digitális innováció teljes tárházát bevetve újramodellezik értékajánlatukat és folyamataikat – olvasható a Fujitsu magyarországi blogoldalán.

És ez nem csupán szóbeszéd: a Fujitsu 1535 közép- és nagyvállalat vezérigazgató-helyettesi szintű vezetőjének bevonásával készített globális felmérésében a 16 országban megkérdezett gyártóvállalatok 69%-a már kezdeményezte digitális átalakulási programok elindítását. Bár egyelőre még a hatékonyságnövelés jelenti számukra a legfőbb motivációt, ez változóban van, ahogy lassan kezdik levonni a tanulságot az előttük járó többi iparág tapasztalataiból.

Más példáján tanulni

A minta egyértelműen kirajzolódik. A változásokat azokat az online startupok indították el, amelyek tevékenysége nyomán teljesen új fogyasztótípus és B2B modell jelent meg a piacon. Erre más iparágak is felfigyeltek és reagáltak. A régi hagyományos pénzügyi szolgáltatók olyan kezdeményezéseket indítottak, amelyekkel kezdetben a fiókhálózati költségek csökkentése mellett elsősorban az ügyféligényeket próbálták kielégíteni a valós idejű információhoz nyújtott online hozzáféréssel.

Az idő előrehaladtával a hatékonyság és a költségtakarékosság helyett egyre inkább az vált fontossá, hogy képesek legyenek teljes egészében átalakítani a pénzügyi szolgáltatások értékláncát. Az EU és Japán új jogszabályaira válaszul például új „banki platformszolgáltatók” jelentek meg (pl. a Fidor Bank Németországban), amelyek más iparágaknak nyújtanak banki platformot ahhoz, hogy a banki tevékenységhez szükséges engedélyek megszerzése nélkül, azonnal meg tudják kezdeni a pénzügyi szolgáltatások nyújtását.

A gyártóiparban nagyon kevés olyan vállalat van, amely még nem működik online, de a hangsúly sokuknál még ma is elsősorban a hatékonyságnövelésen van. A globális felmérésben megkérdezett gyártóvállalatok 40%-a ezt nevezte meg a legfőbb célként. Edgeware technológia segítségével igyekeznek kihasználni az online működés előnyeit ellátási láncukban és gyártóközpontjaikban, és prediktív karbantartással és az ellátási lánc zavarainak megelőzésével optimalizálják működésüket.

De vajon elég ennyi? Nem gondolom. Együttműködünk és konzultálunk olyan gyártóvállalatokkal, amelyek – a fenti banki példához hasonlóan – már felismerték, hogy ez csupán a gyártószektor átalakulásának első lépése. Látják, hogy lassan elmosódik a határ a meglévő iparágak között, ahogy a kiskereskedők egyre közelebb kerülnek a gyártókhoz, a disztribútorok pedig a fogyasztókhoz. Azok a gyártóvállalatok, amelyek nem reagálnak erre a versenykihívásra, kiszorulhatnak az értékláncból. Ez riadót kell, hogy fújjon a gyártószektor számára, mivel – inkább előbb, mint utóbb – eljön az a fordulópont, amikor nagyszabású konszolidáció kezdődik a piacon.

A globalizáció vége?

A gyártóvállalatokra a globalizáció miatt is nyomás is nehezedik. Van olyan iskola, amely szerint a globalizáció hatása már enyhülőben van annak köszönhetően, hogy Kínában nőnek a bérek és javulnak a munkakörülmények, a mesterséges intelligencia és a gyártásautomatizáció kezdi megszüntetni az alacsony munkaerőköltséget kínáló országok előnyét, és a fogyasztók egyre nehezebben tolerálják a túlságosan hosszúra nyúlt ellátási láncokat. Bár mindez igaz, a globalizáció megszűnése nem mostanában várható. Újabb országok lépnek a fejlődés útjára, és Afrika lehet a világ új gyártóközpontja. Az ENSZ 2,2 milliárd ember születését prognosztizálja a 2017 és 2050 közötti időszakban1, és közülük mintegy 1,3 milliárd – azaz majdnem 60% – Afrikában jön majd a világra.

Ahogy korábban az Alibaba elérhetővé tette a világpiacot a kis kínai gyártók számára, egyre több olyan afrikai művészeti és kézműves kisvállalkozás kezdi meg a globális értékesítést, amely korábban csupán telephelye 80 kilométeres körzetében szolgálta ki a vevőket. És ez még csak a kezdet.

A fejlett technológia továbbra is segíti a globalizáció terjedését. IoT- és MI-képességekkel olyan globális irányítópultok hozhatók létre, amelyek komplett gyártósorok működését figyelik. Az adatok akár az egyes gépek szintjére bonthatók, előre jelezhetők a szűk keresztmetszetek és a karbantartási problémák, és a leghatékonyabb módon összpontosíthatók az egyes gyártási helyszínekre az alapanyagok, a komponensek, a kapacitás és a szakképzettség.

Mit jelent a digitalizáció a jövőre nézve a gyártóvállalatoknál?

Mit tanulhatnak a gyártóvállalatok a többi iparágtól? Ahogy a bankok is megtanultak reagálni az ügyfelek megemelkedett elvárásaira, a robotikai folyamatokat, az MI-t és a 3D-nyomtatást hasznosító gyártóvállalatok is létrehozhatják az igényeknek megfelelő egyedi, speciális termékeket. A „The Engineer” című szaklap nemrég arról adott hírt, hogy a BMW-tulajdonában lévő Mini márka „új testre szabási szolgáltatás indított Mini Yours Customized néven, amelynek keretében digitális gyártási technológiákkal, a vevő saját személyes specifikációja szerint gyártják le a gépkocsi egyedi alkatrészeit. Szeretné, hogy az ajtóvilágítás kockás zászlót vetítsen a járdára, amikor kiszáll, vagy hogy a monogramja díszítse a küszöbsínt? A Mininél ez is lehetséges!”

Régebben az ilyen réspiaci prémiumszolgáltatást külső partner nyújtotta volna – a nagyobb gyártóvállalatok számára az így elérhető magasabb ár nem kompenzálta a kis volumenű gyártósor üzembe állításának költségét és komplexitását. A modern és rugalmas digitális technológia azonban megváltoztatja az egyenletet, és azok a gyártók, amelyek a fürgébb online versenytársakat megelőzve, képesek határozottan elmozdulni ebbe az irányba, biztosítják túlélésüket a piacon.

Az MI és a gyártásautomatizáció különböző módokon szállított, új termékek születéséhez vezet. A Fujitsu saját augsburgi gyártólétesítményében ma a robotok és az emberek már együtt dolgoznak a számítógépes alaplapok gyártásán. Miután egy humán munkás megmutatta nekik a szükséges összeszerelési lépéseket, a robotok végzik a monoton és repetitív feladatokat, amelyeket gépi tanulás segítségével ágyaztak be a képességeikbe.

Ahogy a bankok is továbbléptek az újramodellezés után, a gyártóiparban is a működés teljes újradimenzionálására való hajlandóság különbözteti meg a sikeres online szereplőket a többiektől. A mentalitás változása a globális felmérésben is tetten érhető. A tisztán online tevékenységet végző vállalatok közül kétszerannyian nyitottak az ökoszisztéma-partnerek szélesebb körével, akár a más iparágakban működő cégekkel, startupokkal és konzorciumokkal való együttműködésre, mint a hagyományosan működő vállalatok esetében.

A gyártóvállalatoknál ehhez arra van szükség, hogy ne viszonyuljanak dogmatikusan ahhoz, ki mit gyárt. Csak azért, mert korábban mindig a gyártócég készítette a teljes terméket, nem feltétlenül így lehet a legjobban értéket teremteni az ügyfél számára. A Fujitsunál azt tapasztaljuk, hogy az ügyfeleink nyitottan fogadják, ha a márkát birtokló cég kiszervezett gyártást vesz igénybe, amikor nyilvánvalóan ez a legjobb lehetőség.

Az attitűd a legfontosabb

A sikeres digitális gyártás szempontjából kulcsfontosságú az attitűd. A Fujitsu működésében kulcsszerepet játszik a co-creation, ami nem más, mint készség a külső felekkel való együttműködésre, felismerve, hogy egyetlen szereplő sem rendelkezhet egymagában a digitális átalakuláshoz szükséges teljes műszaki szakértelemmel és szakmai tudással. A fejlett gyártás során szerzett tapasztalataink mellett teljes körű globális szolgáltatásnyújtási képességeinket is ügyfeleink rendelkezésére bocsátjuk, ideértve a hozzáférést a legújabb ígéretes technológiákhoz, a kvantumszámítástechnikához, a blokklánchoz vagy éppen a mesterséges intelligenciához. Ez egyben azt is jelenti, hogy segíteni tudunk orvosolni a világszerte érezhető szakemberhiányt, amelynek végleges megoldásához – azaz a természettudományos, technológiai, műszaki és matematikai területen végző szakemberek számának növeléséhez – még sok-sok évre lesz szükségük a kormányoknak.

Természetesen a gyártóvállalatoknak is le kell küzdeniük bizonyos nehézégeket, de az előttük álló lehetőségek hihetetlenül izgalmasak. Az első digitális gyártócégek páratlan növekedése és részvényár-emelkedése jelzi, hogy az elérhető előnyök is új szintre léptek, és mindenki számára elérhetők – feltéve, hogy kész túllépni a hatékonysági szempontokon és digitális alapokon újramodellezni működését.