Az Intel és a Dell megbízásából a PSB piackutató cég a jövő munkavállalóiról készített felmérést, tíz országban összesen több mint 3800 teljes állásban, hét iparágban, kis-, közepes-, és nagyvállalatoknál foglalkoztatott munkavállalók körében arról, hogy a technológiai fejlődés milyen módon alakítja át a munkahelyeket.
A felmérés megállapításai szerint a dolgozók 57%-a számít arra, hogy öt éven belül okos irodában fog dolgozni, és a munkavállalók 44%-a gondolja úgy, hogy munkahelye „nem elég okos”. Ők olyan irodában szeretnének dolgozni, ahol például a fűtést, hűtést és a világítást egy automatika mindig optimálisra állítja, a tárgyalókban lévő eszközök vezetékek nélkül kommunikálnak egymással, a távol lévő kollégák videokonferencián keresztül bekapcsolódhatnak a megbeszélésbe, és hozzáférhetnek a megbeszéléseken bemutatott prezentációk és egyéb digitális tartalmakhoz is.
Julie Coppernoll McGee, az Intel kommunikációs-, és marketingvezetője szerint a közeljövő okos irodában a dolgok internetét (Internet of Things) is használni fogják. Ez például az irodába látogató vendégeknek segíthet megtalálni egy adott kollégát. A mesterséges intelligencia is meghódítja a munkahelyeket a következő években: ezt a munkavállalók 30%-a arra használná, hogy repetitív, unalmas feladatokat végeztessen el vele maga helyett. Napjaink munkavállalóinak 62%-a szerint a mesterséges intelligencia alkalmazása megkönnyíti a munkát, 50%-uk szerint pedig növelni fogja a hatékonyságot – derül ki a felmérésből.
Kiterjesztett és virtuális valóság az irodában: visszaszorulnak a személyes találkozók
A következő években a virtuális valóság (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) technológiák is megjelennek majd a vállalatoknál, ezeket a technológiákat McGee szerint leginkább a dolgozók képzéséhez fogják felhasználni. A mai munkavállalók csaknem kétharmada (66%) jelezte, hogy szívesen használná munkahelyén ezeket a technológiákat, 46%-uk pedig arra számít, hogy segítségükkel hatékonyabban tudja majd elvégezni a munkáját.
Bár napjaink munkavállalóinak többsége (57%) még a kollégákkal való személyes megbeszéléseket részesíti előnyben, minden második dolgozó (az Y generációs munkavállalók közül pedig ötből három) úgy véli, hogy a kommunikációs technológiák fejlődése nyomán a személyes megbeszélések már a közeli jövőben vissza fognak szorulni. Sőt, a kínai, indiai és dél-afrikai munkavállalók már most is szívesebben használják a digitális kommunikációs technológiát a személyes találkozók helyett – derül ki a kutatásból.
Az Y generáció nem akar az otthoni kütyüknél régebbiekkel dolgozni
Az Y generáció (tehát az 1980 és 1999 között születettek) tagjai közül kikerülő munkavállalók 42%-a nyilatkozott úgy, hogy felmondana egy olyan munkahelyen, ahol túlságosan elavult technológiát használnak, míg 82%-ukat egy új munkahely kiválsztásában befolyásolja az irodai környezet műszaki felszereltsége is. A megkérdezett dolgozók közül sokan akkor tekintik elavultnak munkahelyi eszközeiket, ha otthoni eszközeik (például laptop vagy okostelefon) azoknál fejlettebbek.
A lassú szoftverre és hardverre megy el a legtöbb idő
A Dell és az Intel közös kutatásának eredményeiből az is kiderül, hogy a munkavállalók több mint fele úgy véli, hogy a legtöbb idejét lassú szoftverek vagy hardverek miatt tölti felesleges várakozással. Az Intel szerint egy vállalati számítógépet 3-4 évente érdemes újra cserélni annak érdekében, hogy egy cég versenyképes maradjon, a négy évesnél idősebb PC-k javítási költsége 25%-kal magasabb az ennél újabbaknál, javításuk pedig 40%-kal nagyobb kiesést okoz a munkában, mint egy modernebb gépé.
A távmunka élhetőbbé teszi a mindennapokat
A felmérés megállapításai szerint manapság sok munkavállaló úgy véli, hogy jelenlegi munkahelyén nem használják ki hatékonyan a már elérhető technológiák által nyújtott lehetőségeket. Az internet és a felhőtechnológiák fejlődése révén a távmunka lehetősége sokkal egyszerűbbé és teljesebbé vált az elmúlt években, a felmérés eredményei szerint a munkavállalók 52%-a legalább heti egy napot az irodától távol dolgozik, míg 18%-uk heti rendszerességgel dolgozik nyilvános helyen, például kávézóban.
A távolból történő munkavégzés lehetősége a dolgozók számára segít kialakítani a munka és a magánélet egyensúlyát, mivel lehetővé teszi, hogy a feladatok elvégzését rugalmasan osszák be.