TechAddikt Autóipar Financial Times: a Toyotának végig igaza volt?

Financial Times: a Toyotának végig igaza volt?

„A Toyota vajon végig helyesen hitt a hibrid autókban?” – ezzel a címmel jelent meg egy érdekes írás a Financial Times holnapján, amely rámutat arra, hogy a piaci fejlemények afelé mutatnak, hogy helyes lehet a Toyota multitechnológiás stratégiája, amelynek jelszava, hogy ’a széndioxid-kibocsátás az ellenség, nem egy-egy hajtáslánc’, és rövid- és középtávon a különböző részben vagy teljesen elektromos meghajtások és egyéb zéró vagy közel zéró emissziós technológiák egymást kiegészítő együttélését hirdeti, végső célként a teljesen karbonsemleges működést megjelölve. Amint a cikk bevezetőjéen megjegyzik: „A japán autógyártó álláspontja a tisztán elektromos járművek túl gyors bevezetéséről újraértékelődik.” A Financial Times elemzése az alábbiakban olvasható.

„Miután az elmúlt évtizedben a hibrid járművek leghangosabb támogatói voltak az autóiparban, a Toyota vezetőinek megbocsátható, hogy bizonyos fokú elégtételt éreznek. A japán autógyártó eltökélt szándéka, hogy milliárdokat költsön a hagyományos belsőégésű motorral és akkumulátorral kombinált hibrid járművekbe, felerősítette a kritikus hangokat a befektetők és a környezetvédők részéről egyaránt. A Toyota többször is figyelmeztetett, hogy a fogyasztók nem szívesen vásárolnának drágább, tisztán elektromos autókat. Most, hogy a makacsul magas árak és a nem megfelelő töltőinfrastruktúra miatti aggodalmak együttesen befagyasztották az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) iránti lelkesedést Európától az Egyesült Államokig, a Toyota egykor eretnekségnek számító törekvései újraértékelődnek.  Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője, aki magabiztosan jósolta, hogy az agresszív kormányzati szabályozás és a tisztán elektromos modellek iránti fogyasztói preferencia gyorsan kioltja a hibridpiacot, ebben a hónapban elismerte: „bocsánatkéréssel tartozom a Toyotának”. Miközben a Jato Dynamics által összeállított adatok szerint az elmúlt három évben nőtt a kereslet a BEV-k iránt, az Egyesült Királyságban csökkent a részarányuk az új autók piacán, az Egyesült Államokban és Európában pedig lelassult az eladások növekedése. A piaci váltás máris erősítette a Toyota eredményét: a világ legnagyobb autógyártójának hibrid eladásai tavaly közel 1 millióval, 3,4 millióra emelkedtek, ami hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat a márciusig tartó pénzügyi évre rekordszintű 4,9 milliárd jenre (33 milliárd dollár) emelte az üzemi eredményre vonatkozó előrejelzését.

A hibrideknek több fajtája létezik. A konnektoros hibridek, vagy PHEV-k viszonylag sokat tudnak megtenni kizárólag elektromos hajtással, és otthon is feltölthetők, bár nagyméretű akkumulátoruk miatt általában drágák. Az öntöltő hibridek egy kisebb akkumulátort és egy hagyományos motort kombinálnak, amelyek együtt működnek, így olcsóbb a beszerzésük és az üzemeltetésük is. Az iparág többsége még mindig úgy véli, hogy a nyereséges BEV-k kifejlesztése a legfontosabb hosszú távú cél az autógyártók számára, de a hibridek mini-reneszánsza arra kényszerít egyeseket, hogy megváltoztassák terveiket. Az amerikai hibridpiacon, amelyet főként a Toyota, a Honda és a dél-koreai Kia és Hyundai duó ural, a hazai gyártók versenyben vannak, hogy felzárkózzanak. A múlt hónapban a General Motors, amely nagyrészt kivonta kínálatából a plug-in hibrideket, azt mondta, hogy újra bevezetné ezt a technológiát, mivel elismerte, hogy a vártnál hosszabb időbe telik, amíg a vevők elfogadják a tisztán elektromos modelleket. A Ford, amely a hibridekre, mint átmeneti technológiára tette le a voksát, azt jósolja, hogy az ilyen modellek eladásai idén 40 százalékkal nőnek majd, ami a tavalyi ütem duplája. Több mint 52.000 Maverick pick-upot adtak el 2023-ban, amivel a Toyota és a Honda modelljei után az ötödik legkelendőbb hibrid lett ez a típus az Egyesült Államokban. „Adataink azt mutatják, hogy az EV-k sok vásárló számára egyértelmű célpontot jelentenek … [de] ez több időt vesz igénybe, mint amire 18 hónappal ezelőtt számítottunk” – mondta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója a befektetőknek ebben a hónapban. „A hibridek egyre fontosabb szerepet fognak játszani az iparágunk átállásában, és hosszú távon itt lesznek”.  Ez egy figyelemre méltó revízió a hibridek korábbi borús kilátásaihoz képest, amelyeket Jessica Caldwell, az Edmunds, az autóvásárlóknak szóló online forrás vezetője szerint azért hagytak figyelmen kívül, mint áthidaló stratégiát, mert „nem tűntek vonzónak és menőnek”.

Az akkumulátoros technológia és a hagyományos motorok kombinációja a Toyota számára a legvonzóbb lehetőség. A hibridek lehetővé teszik az autógyártók számára, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást, miközben kihúzzák a belső égésű motor utolsó éveit, amely az elmúlt évszázadban az iparág fejőstehene volt. Az öntöltő hibridek rendkívül nyereségesek, gyakran kétszámjegyű haszonkulccsal, amely meghaladja a hagyományos, csak belső égésű vagy plug-in hibrid autók haszonkulcsát, és természetesen a BEV-két is, amelyek gyakran veszteségesek. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a Financial Timesnak azt mondta, hogy a BEV értékesítések növelésével a „zöld függők” körében, valamint a hibridek nagyobb számban történő értékesítésével „nagyon jó hatást gyakorolhatunk a bolygóra”. A befektetők máris jutalmazták a Toyotát, részvényei az elmúlt 12 hónapban több mint 80 százalékkal emelkedtek. A Tesla részvényei, amely csupán néhány BEV modellre összpontosít – ez éles ellentétben áll a Toyota stratégiájával, amely többféle árkategóriájú és technológiájú autót értékesít – ugyanebben az időszakban több mint 5 százalékkal estek. Carl Vine, az M&G portfóliómenedzsere és Toyota-részvényes úgy véli, hogy a vállalat „igazságtalan kritikát kapott az elmúlt években”. „Az erős elektrifikációs lobbi és néhány Toyota-kritikus azt sugallta, hogy a Toyota visszalép az elektrifikáció terén” – mondta. „A Toyota a kezdetektől fogva azt mondta, hogy ‘ez az egész elég bonyolult – időt kell szánnunk rá, és többféle utat kell követnünk’.” A Toyota elnöke, Akio Toyoda a múlt hónapban azt jósolta, hogy a BEV-k iránti kereslet a globális piac 30 százalékánál fogja elérni a plafont, megnyitva az utat a hibridek további eladásai előtt. A vállalat azt állítja, hogy 2025-re évi 5 millió hibridet fog értékesíteni. Ezzel szemben a Toyota csak évi 3,5 millió BEV eladást célzott meg 2030-tól. Tavaly mindössze 104 ezer BEV-t adtak el, miközben 125 ezer plug-in hibridjük talált gazdára. A Jaguar Land Rover, az iparág egyik lemaradója, egyike azoknak az autógyártóknak, amelyek profitálnak a hibridek iránti kereslet élénküléséből. Mivel az első zászlóshajó Range Rover BEV csak az év végén kerül forgalomba, a vállalat szerint a hibrideladások segítenek majd megfelelni a brit károsanyag-kibocsátási szabályoknak, még azután is, hogy néhány BEV modell megjelenését elhalasztották.

A hibridek javuló kilátásai azonban inkább csak megváltoztatják, mint megszüntetik az iparág előtt álló kihívásokat, mivel az iparág az éghajlatváltozással és a kormányok által az autógyártókkal szemben világszerte támasztott, az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez való hozzájárulással kapcsolatos különböző elvárásokkal küzd. „Azoknak az autógyártóknak, akik most profitot termelnek a meglévő hibrid modelljeikből, jobb, ha bölcsen használják ki ezt az időt és a pénzt, mivel előbb-utóbb jönnek a BEV-k” – mondta James Hong, a Macquarie autóipari elemzője. Annak ellenére, hogy a BEV eladások tavaly lassultak, a legtöbb nagy piacon már megelőzték a hibrideket, kivéve Japánt, amely továbbra is a technológia fellegvára. Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója szerint a BEV-k iránti kereslet lassulása ellenére is dominálniuk kell az európai piacot, ha az iparág el akarja érni az EU kibocsátási célkitűzéseit. „Nem kell, hogy valaki matematikai Nobel-díjas legyen ahhoz, hogy megértse, hogy az EV-knek nagy szerepet kell játszaniuk” – mondta. És mivel Kína agresszív célokat tűzött ki a tisztán elektromos járművek tekintetében, úgy tűnik, hogy az USA lesz az a csatatér, amely meghatározza a hibridek hosszútávú jövőjét, mivel az Egyesült Államokban hosszabbak az ingázási távolságok és jobban szeretik a benzinzabáló motorokat. Doug Eroh, a Los Angeles külvárosában található Longo Toyota márkakereskedés elnöke elmondta, hogy a hibridek részesedése az eladásokból 2019 óta több mint kétszeresére, 42 százalékra nőtt tavaly, és arra számít, hogy idén „jóval 50 százalék feletti részesedést érnek el”. De a hibridek hosszú távú karrierjének előrejelzése az Egyesült Államokban nehézkes, mondják az elemzők, különösen a novemberi elnökválasztás miatt, amely átformálhatja a piacot.

Magas rangú tanácsadók és kampánytisztviselők azt mondták, hogy egy második Donald Trump-kormányzat megpróbálná visszavonni Joe Biden elnök mérföldkőnek számító inflációcsökkentő törvényét, amely 369 milliárd dollárnyi adókedvezményt és támogatást tartalmazott Amerika megújuló energiára való átállásának felgyorsítása érdekében. „Ha kormányváltás következik be, valószínűleg azt fogjuk látni, hogy az amerikai autógyártók a Toyotához hasonlóan elkezdenek úgy gondolkodni, hogy soha nem lépi át a 30 százalékot az elektromos autók aránya” – mondta Tim Bush, a UBS elektromos járművek ellátási láncának elemzője. Ugyanakkor a nemzetközi autógyártók azon lépései, hogy az IRA keretében elérhető adójóváírások kihasználása érdekében több gyártást telepítenek az Egyesült Államokba, szintén segíthetnek az árak csökkentésében – ami potenciálisan fellendítheti az eladásokat. Eközben az amerikai vállalatok olcsóbb, szélesebb rétegek számára is elérhető modelleket is bevezetnek majd a Teslát megvásárolni nem tudó vagy nem akaró ügyfelek számára. „Szerintem nem állja meg a helyét az az érv, hogy mindenki, aki elektromos járművet akart venni, már vett is egyet” – mondta Bush. „Szerintem valójában azt látjuk, hogy a három nagy autógyártó a haszonkulcs védelme érdekében korlátozza a [BEV-k] gyártását.” Bármi is lesz az amerikai választások kimenetele, a Stellantis vezetője, Tavares határozottan állítja, hogy a hibridek kulcsfontosságúak lesznek az iparág „átmenetének kezelésében”, még akkor is, ha a modelleket továbbra is kritika éri, „mert még mindig a belső égésű motorokat népszerűsítik, és ez néhány dogmatikus vezető szemében elfogadhatatlan”. Ezt a nézetet Eroh is megerősítette Los Angeles-i márkakereskedésében, aki rámutatott, hogy a vásárlók gyakran fontolóra veszik a tisztán elektromos járműveket, mielőtt hibridet választanának, mivel ezek olcsóbbak, és lehetővé teszik a vezetők számára, hogy megkerüljék a töltés módjának problémáját. A tisztán elektromos autó birtoklása „idővel könnyebb lesz” – tette hozzá Eroh. „De ez az idő még nem jött el.”