TechAddikt Autóipar Már kapható a Toyota eddigi legkisebb elektromos járműve

Már kapható a Toyota eddigi legkisebb elektromos járműve

Mindössze 70 centiméter hosszú, legnagyobb sebessége 10 km/óra, viszont gyakorlatilag helyben megfordul, és megáll, ha gyalogost vagy akadályt észlel. A Toyota C+walk T újraalkotja az elektromos rollerek műfaját, és veszélyforrás helyett a fenntartható, mindenki számára elérhető városi mobilitás fontos eszközeként lép be a piacra.

A Toyota október elején bejelentette, hogy Japánban megkezdi a C+walk T forgalmazását. A furcsa nevű jármű azt az egyre növekvő létszámú modellcsaládot gyarapítja, amelynek tagjaival a közösségi vagy egyéni közlekedési járművekkel könnyedén megközelíthető csomópontok (megállók, parkolóházak) és az utasok tényleges úti célja közötti távolságot lehet könnyen, biztonságosan és hatékonyan megtenni.

Ezek a „last mile” járművek egyre népszerűbbek világszerte: Magyarországon is gyors ütemben terjednek az ultrarövid időtartamra bérelhető elektromos rollerek. A jelenleg használatban lévő konstrukciókkal ellentétben azonban a Toyota C+walk T számos óvintézkedéssel gondoskodik arról, hogy ne baleseti forrás, hanem élhető, empatikusan használható jármű legyen.

A Toyota C+walk T könnyen kezelhető, háromkerekű szerkezet, amely rendkívül kompakt méretének köszönhetően alig foglal el több helyet egy átlagos sétáló felnőttnél, és alaphelyzetben nem is gyorsabb annál. Így alkalmas arra, hogy akár a járdán, a gyalogosok között haladhassunk vele; biztonságáról akadály- és gyalogosfelismerő automata fékrendszer gondoskodik. A C+walk T ilyen formában akár bevásárlóközpontokban, eladóterekben is használható, de alkalmas nagy alapterületű létesítményeken belüli járőrözésre is.

A jelenleg hatályos japán jogszabályok egyébként nem engedélyezik a C+walk T közúti (gyalogos)forgalomban, azaz járdán történő használatát, a Toyota azonban úgy alakította ki járművét, hogy a szabályozói környezet várható változása esetén új szerepkörében is helytálljon.

A miniatűr jármű végsebessége 2-6 km/óra között, öt fokozatban szabályozható. Később aktiválható lesz egy 10 km/óra sebességű üzemmód is, amelyet gyakorlott felhasználóknak ajánlanak – ez egyébként a tempós kocogás sebességének felel meg, tehát jelentősen alatta marad az Európában használatos elektromos rollerek végsebességének.

Az elsőkerék-hajtású C+walk T egyszerűen kiismerhető, ösztönösen kezelhető jármű, amelyen elektromos és súrlódófékek, valamint hátrameneti fokozat is található. Lítium-ion akkumulátora kiszerelhető, és háztartási aljzatból mintegy 2 óra alatt tölthető fel; maximális hatótávolsága sebességtől és a domborzattól függően 14 kilométer. Az első kerék 90 fokban elfordítható, így a jármű gyakorlatilag egy helyben képes megfordulni; fordulókörének sugara csupán 59 cm.

A Toyota a sétáló felnőttek adottságait figyelembe véve méretezte a C+walk T rollert: 700 mm-es hosszúsága nagyjából megfelel egy lépésnyi távolságnak, 450 mm-es szélessége pedig egy átlagos testalkatú felnőtt csípőszélességével azonos. A felhasználó mindössze 150 mm-rel áll a talaj fölött, így kényelmesen beszélgethet a mellette sétáló személlyel – ez fontos szempont volt a tervezésnél, hiszen a jármű pont a mozgásukban korlátozott egyének közösségi életének, szabadságának visszaadását célozza meg.

Előző cikkA Samsung összehajtható készülékeinek sokoldalúsága inspirálja az új kollekció darabjait 
Következő cikkA BMW Group a hatékony, hosszútávon fenntartható lítium-kitermelés innovatív eljárásába is befektet