TechAddikt Tesztek Infotainment Ford Mustang Mach-E GT infotainment rendszer

[TESZT] Ford Mustang Mach-E GT infotainment rendszer

A Tesla gyakorlatilag kötelezővé tette egy elektromos autóban a gigantikus érintőképernyő használatát. A Polestar minden bizonnyal követte ezt a példát, és a Rivian is ezt az utat kívánja járni. Európában az imádnivaló Honda E-ben a műszerfal teljes szélességét betöltő képernyők vannak. Most viszont a Ford Mustang Mach-E GT infotainment rendszerét vizsgáljuk meg. Teszt.

Mégis, az az autó, amely a legesélyesebbnek tűnik arra, hogy mind a képernyő mérete, mind az általános elektromos autó kívánatossága terén kihívója legyen a Tesla dominanciájának, a kiváló 2023-as Ford Mustang Mach-E GT rendelkezik a legnagyobb képernyővel mind közül. Mérete 15,5 hüvelyk, ami valójában fél hüvelykkel múlja felül a Model Y és a Model 3 érintőképernyőjét. Az ember gyanítja, hogy ez nem véletlen volt. A Teslák képernyőjével ellentétben a Mach-E képernyője függőlegesen tájolt, és nem kell kettős műszerfalnak lennie, mivel a kormánykerék előtt egy külön 10,5 hüvelykes, szélesvásznú, letterbox formátumú kijelzőt is tartalmaz. Tudja, ahol a műszereknek kellene lenniük.

Nézzük meg közelebbről a Mach-E óriásképernyőjét, de röviden összefoglalva, valóban javítja a funkcionalitást a Ford kisebb infotainment érintőképernyőivel szemben. Ugyanez nem mondható el más megnagyobbított képernyőkről, beleértve a Ford saját Explorerében és F-150-esében találhatóakat is.

Minden gigászi?

Az egy dolog, hogy óriási képernyővel rendelkezünk, de ez azt is jelentheti, hogy az autógyártók megpróbálnak minél többet a képernyőre tömni. A végén az információ túlterheléssel jár, és a szemek a képernyőre vadásznak… és ezért nem az útra. Lehetnek olyan kis ikonok is, amelyek színe megegyezik a háttér színével, mint például a Mercedes MBUX, ami ugyanezzel a figyelemelterelési problémával jár.

Most pedig nézzük a Mach-E-t. A gombok hatalmasak. Világosan kirajzolódnak, és van színvariáció. A Ram 1500-hoz hasonlóan a műholdas rádióállomásokat is az egyes állomások színes, jól olvasható logói mutatják be. Ezek jól láthatóan és könnyen elérhető helyen vannak elhelyezve. Ha valami, akkor ezek az ikonok valójában egy kicsit összezsugorodhatnának, hogy egy-kettővel több férjen el, és még mindig nagyobbak és olvashatóbbak legyenek, mint a legtöbb más infotainment rendszerben találhatóak.

Bár ez a Ford legújabb Sync 4 szoftverét futtatja, ugyanúgy, mint az új F-150 és mások, a felhasználói felület egyedi erre a képernyőre és a Mach-E-re. Hivatalosan Sync 4A néven fut. Én leginkább a funkcionalitására koncentráltam és fogok is, de a reakciók és a sebesség tekintetében nem volt panaszom. Én sem vagyok egy ragaszkodó az ilyen dolgokhoz. A Toyota rendszereivel például sosem volt problémánk, pedig mindig mindenki azt mondja, hogy azok kevésbé informatívak és szimplán kezelhetők. Vagy inkább minimalisták, és a lényegre koncentrálnak csak?

A CarPlay-en túl is van élet

Nos, nem használtuk az Apple CarPlay-t a Mach-E-ben, mert más Fordokhoz hasonlóan nekünk sem tetszik, hogy a használata során számos funkció ki van zárva (például az autó natív navigációs rendszere vagy a teljes lejátszási lista kiválasztása). Mindazonáltal, ha mégis használja a CarPlay-t, csak a felső részét veszi át — a különböző egyéb menücsempék, a klímavezérlők és a képernyő felső részén lévő menügombok megmaradnak. Ez ellentétben áll oly sok olyan felülettel, ahol a CarPlay átveszi a teljes képernyőt, és gyakran többszörös érintőképernyő megnyomást igényel, hogy visszatérjen az autó natív rendszeréhez.

Valaki a Fordnál nyilvánvalóan ugyanúgy utálja a virtuális hangerőszabályzót, mint mi, mert a Mach-E-nél ez a fizikai kerék a képernyőbe van ágyazva.

Nyilván nem volt hasonló ellenszenv a hőmérséklet-változtatáshoz szükséges koppintással szemben, de az is elviselhetőbb. Általában ezek az érintőképernyős klímavezérlők jól működnek, de van egy kivétel: a keringetés egy almenüben van eltemetve. Csak két ikon van a jobb alsó sarokban; úgy tűnik, lett volna hely. Így is ki kell bővíteni ezt az almenüpontot, ha valami büdös dízeles dolog jelenik meg előttünk…

Eddig a pontig a képernyőt sötét módban látta. Így volt beállítva az autó, amikor megkaptam az autót, és ez így is maradt, amíg rá nem jöttem, hogy van egy „Világos” opció.

Sajnos vagy nem sajnos: ez a kijelző alaphangon – fehér háttérrel – iszonyú világos. És ami még rosszabb, ahogy már korábban is említettük, a képernyő óriási.

A Mach-E GT infotainmentje leginkább darkmódban domborít

Ez túl sok fényt sugároz a sofőrre, akinek az útra kellene koncentrálnia. Komolyan, ki gondolta, hogy jó ötlet egy 15,5 hüvelykes, a sofőrre irányított fénypanel? Arra számítottak, hogy a sofőrnek vezetés közben interjút kell adnia a CNN-nek?

Szerintünk sokkal nehezebb olvasni, értelmezni így, ekkora brightness-szel. A betűtípusok hirtelen túl kicsik és világos színűek. Ez pedig sok esetben kélnyelmetlenséget szül.

A műszerfal képernyője is változik a Világos és a Sötét üzemmód között.

Megismételjük: a Sötét üzemmód sokkal jobban olvasható, mint a Világos üzemmód, még nappal is. (Megjegyzendő, hogy a kamera beállítását meg kellett változtatnom ahhoz, hogy a Light képernyő úgy nézzen ki, ahogy az én szememnek tűnt.)

Ettől függetlenül jó lenne, ha lenne valamilyen mód ennek a képernyőnek az elrendezésének megváltoztatására. A Light és Dark módokon kívül a Mach-E „Unbridled” sportmódjának kiválasztása néhány kis borostyánsárga vonalat ad a felső sarkokban, de ennyi. Nem lehet például a sebességmérőt középre helyezni vagy a vezetőtámogató ikonját eltávolítani, nemhogy az egész dizájnesztétikát megváltoztatni, mint a Mercedes MBUX és sok más készülék esetében. A fenébe is, még a sima Mustangban is meg lehet változtatni a műszerek színét. Ez tényleg elszalasztott lehetőségnek tűnik.

Tehát igen, a képernyő nagy, ami zavaró lehet, de a mérete, kialakítása és elrendezése azt jelenti, hogy a szemed gyorsan megtalálja, amire szükséged van, így kevesebb időt töltesz a képernyőn.

A képernyőktől távolodva a Mach-E USB-A és USB-C porttal, valamint egy vezeték nélküli töltőpaddal rendelkezik az elülső részen. Egy második, töltés nélküli pad is található mellette egy második telefon számára. Mindkettő tapadós, és mindkét oldalon falakkal van ellátva, hogy ne repüljenek át az autóban. Hátul még egy pár USB-port található.

Lehetséges hotspotot is kreálni

A Mach-E 4G Wi-Fi hotspotot is tartalmaz, lehetővé teszi a telefon kulcsként való használatát, és a FordPass alkalmazást használja a töltés nyomon követésére, a töltők megtalálására és a megtalált töltőkért való egyszerű fizetésre. Ha van egy apróság, nem tudtam kitalálni, hogyan lehetne a töltő címét az alkalmazásból elküldeni az autó natív navigációs rendszerébe. Ha ez nem lehetséges, akkor biztos, hogy kellene. Az alkalmazás lehetőséget ad arra, hogy a Waze-ben nyissa meg az útvonalakat, de miért nem tudom használni az autóba épített óriási navigációs képernyőt? Ismétlem, talán van rá mód, de én nem találtam.

És valóban, biztos vagyok benne, hogy csak a felszínét karcoltam annak, amit a Mach-E Sync4A rendszere tud. Tényleg csak az alapokhoz ragaszkodtam, és üdítő módon az alapokat tényleg jól csinálja. Ez az elrendezés és kialakítás annyira jó, hogy a Fordnak meg kellene fontolnia, hogy más járműveken, például az Explorerben is alkalmazza, még akkor is, ha a függőlegesen tájolt képernyő nem Tesla-verő méretű.

A 2023-as Ford Mustang Mach-E GT kapcsán íródott autóteszt/review cikkünk az Autóaddikton olvasható:

https://www.autoaddikt.hu/teszt-ford-mustang-mach-e-gt-az-elektrifikacio-sportos-ternyerese/