TechAddikt Autóipar Új akkumulátort kap, sokkal messzebb megy a Lexus első villanyautója 

Új akkumulátort kap, sokkal messzebb megy a Lexus első villanyautója 

Több mint 40 százalékkal növeli meg a Lexus UX 300e hatótávolságát az új, nagyobb kapacitású akkumulátor. A modell praktikumát alapvetően meghatározó változást további finomítások kísérik a 2023-as modellévre.

A hamarosan forgalomba kerülő, akkumulátoros Lexus RZ egy csapásra az elektromos mobilitás élvonalába emeli a márkát. A jövőbe mutató technológiákat felvonultató modell lenyűgöző képességei nem egyik napról a másikra álltak a Lexus rendelkezésére: egy olyan, közel két évtizedes evolúciós folyamat eredménye, amely a világ első prémium hibrid szabadidőjárművével, a Lexus RX 400h-val vette kezdetét. Ennek a folyamatos fejlődésnek a késői állomása volt a 2020-ban bevezetett Lexus UX300e, a márka első tisztán elektromos típusa. A városi szabadidőjármű annak ellenére a Lexus RZ közvetlen előfutárának tekinthető, hogy elektromos és mechanikus architektúrája egy korábbi fejlettségi szintet képvisel.

Habár jelenleg a Lexus RZ áll a figyelem középpontjában, nem feledkeztek meg arról a típusról, amely kikövezte számára az utat, és a megalkotása során felhalmozott tudást és tapasztalatot az UX rendelkezésére bocsátotta. Ennek köszönhetően a 2023-as modellévre vadonatúj akkumulátorcsomaggal jelentkezik a szubkompakt crossover, amely a rendelkezésre álló helyen több mint 34 százalékkal nagyobb energiatároló kapacitást bocsát az ügyfelek rendelkezésére. A korábbi 54,3 helyet 72,8 kWh-ás, új akkumulátor a hajtási rendszer további finomhangolásának köszönhetően ennél is nagyobb: akár 40 százalékos növekedést eredményezett a hatótávolság terén.

A korábbi 315 helyett egyetlen feltöltéssel immár akár 450 (18 colos kerekek esetén 440) kilométert tud megtenni az UX 300e. A villanymotor maximális teljesítménye (204 LE) és forgatónyomatéka (300 Nm) nem változott, így a menetdinamika is megegyezik az eddigiekkel: az autó 7,5 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 160 km/óra.

A megújult Lexus UX 300e 2023 májusától elérhető Európában, és bár a megnövelt hatótávolság önmagában is vonzóbbá teszi a típust, a modellszéria többi, belső égésű és hibrid hajtásláncokkal szerelt verzióira idén tavasszal bejelentett módosítások, valamint egy sor további, BEV-specifikus fejlesztés még élvezetesebbé, precízebbé és biztonságosabbá teszi a modellt.

A Lexus mérnökei áthangolták a kormányművet és a lengéscsillapítókat, a karosszéria szerkezeti szilárdságát pedig az ajtónyílásoknál további húsz hegesztési varrattal növelték, így az UX 300e az eddigieknél is kezesebben követi vezetője utasításait. Értékes funkciókkal bővült a Lexus Safety System+ biztonsági csomag: kereszteződéseknél kis és nagy ívben kanyarodva is ütközéselkerülő rendszer vigyáz az utasokra, illetve a közlekedés más résztvevőire, autonóm kormánykorrekció segít a forgalmi sáv határain belül maradni; míg a dinamikus adaptív tempomatrendszer ívmenetben a kanyar sugarával összhangban csökkenti a jármű sebességét.

Piactól függően áll rendelkezésre az a vezetőfelügyeleti rendszer, amely egészségügyi veszélyhelyzetben – azaz, ha a vezető nem reagál a rendszer figyelmeztető jelzéseire – automatikusan lelassítja és megállítja a gépkocsit, miközben hang- és fényjelzésekkel figyelmezteti a vészhelyzetre a környezetét, majd a segélyszolgálatot riasztva kér orvosi segítséget a sofőrnek. Szintén piacfüggően elérhető a panorámakamera-rendszernek az az új funkciója, amely lehetővé teszi, hogy a vezető „átlásson az UX padlóján”, azaz figyelemmel kövesse a kerekek alatti útminőséget.

A 2023-as modellévre a Lexus UX 300e is megkapja a széria átdolgozott multimédiás rendszerét, amely a korábbi érintésérzékeny kezelőfelület helyett immár érintőképernyőt kap; az így felszabadult padlókonzolon USB töltőportokat, illetve apró tárolórekeszt alakítottak ki. A változáshoz kapcsolódóan a korábbi 7, illetve 10 colos képátlójú monitorokat 8, illetve 12,3 colos méretű képernyő váltja fel, amelyek 143 mm-rel közelebb költöznek a vezetőhöz. Az új rendszer nem csak kezelőfelületében hoz újat: használatát rövidebb válaszidők, élesebb képminőség és szélesebb körű kapcsolódási lehetőségek teszik ösztönösebbé. Az új rendszer támogatja a hangvezérelt digitális asszisztenst, amelyen keresztül egy sor fedélzeti funkció irányítható, valamint teljes körű okostelefonos integrációt kínál. A navigációs funkció immár felhő alapú, így valós időben tájékoztat a forgalmi és útviszonyokról.

A technológiai fejlődéshez esztétikai minőségugrás is társul: a beltéri kárpitok és burkolatok mostantól új, mogyoróbarna árnyalatban is elérhetők, a perforált bőrkárpitok a japán Kagome kézműves hagyományokat idéző, fonott hatású kidolgozással is elérhetők, míg a műszerfalon új a japán építészetben alkalmazott papír tolóajtók texturáját idéző Washi felületkidolgozás.

Előző cikkA Dell Technologies és a Red Hat kiterjeszti stratégiai együttműködését
Következő cikkAz online casino előnyei és hátrányai