TechAddikt Autóipar Ford Ion Park: a Ford külön csapattal és egy új, globális akkumulátor-központtal...

Ford Ion Park: a Ford külön csapattal és egy új, globális akkumulátor-központtal gyorsítja az akkumulátorok kutatását és fejlesztését

A Ford bejelentette, hogy megnyitja a Ford Ion Park nevű globális akkumulátor-központot az akkumulátorok és akkumulátorcellás technológiák kutatás-fejlesztése, illetve jövőbeni gyártás előkészítésének felgyorsítása érdekében.

„Napjainkban mind több vásárló tapasztalja meg is igényli a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos autózás előnyeit, így világszerte egyre nagyobb léptékben gyártunk tisztán elektromos hajtású járműveket” – mondta el Hau Thai-Tang, a Ford termékplatformokért felelős igazgatója. „Ha még komolyabb befektetésekkel támogatjuk az akkumulátor-technológia kutatását és fejlesztését, akkor egyre több, egyre jobb és egyre olcsóbb elektromos járművet kínálhatunk majd vásárlóinknak.”

Közel két évtizedes, akkumulátorokkal kapcsolatos tapasztalataira építve a Ford most egy 150 szakemberből álló, minden rész-szakterületen jártas csapatot állít fel, összevonva kutatási, tervezési, beszerzési, minőségbiztosítási és finanszírozási tevékenységeit, hogy felgyorsítsa az akkumulátorok fejlesztését és gyártását. 

A Ford Ion Park csapatának másik feladata, hogy még jobb integrációs és innovációs lehetőségeket tárjanak fel az egész értékláncban, a bányáktól kezdve egészen az újrahasznosításig. Ebben a Ford összes csapata közreműködik majd, köztük az új Akkumulátor Tesztlaboratórium munkatársai, a Ford ügyfélszolgálati szakemberei, valamint a vállalat legfontosabb beszállítói és partnerei is. 

„Új eszközöket és megoldásokat dolgozunk ki a holnap nulla széndioxid-kibocsátású, ugyanakkor megfizethető technológiáihoz” – nyilatkozta Thai-Tang. „Modernizáljuk a Ford akkumulátor-fejlesztési és -gyártási kapacitásait, hogy házon belül jobban ellenőrizhessük a költségeket és a gyártási változókat, valamint hogy világszerte gyorsan és jó minőségben felfuttassuk a gyártást.”

A Ford Ion Park csapata már összeállt. Emellett idén elkészül az a 185 millió dolláros labor is, ami majd a jármű-akkumulátorcellák fejlesztésével, tesztelésével és összeállításával foglalkozik Michiganben.

Ebben a világszínvonalú, 20.000 négyzetméteres laboratóriumban működnek majd az elektródák, cellák és kötegek tervezésére és gyártására szolgáló berendezések próbaváltozatai, illetve itt tesztelik azokat az új, élvonalbeli gyártástechnológiákat, amelyek lehetővé teszik, hogy a Ford gyorsan felfuttassa az áttörést hozó, új anyagokból készülő akkumulátorcellák termelését. 

A Ford Ion Park igazgatója Anand Sankaran lesz, aki már 30 éve a Fordnál dolgozik, így több évtizednyi értékes tudással bír az akkumulátorokról és elektromos hajtásról. Sankaran eddig a vállalat elektromos rendszertervezési részlegének igazgatója volt, amit az 1999-es Henry Ford Technológiai Verseny nyerteseként érdemelt ki a Ford Kutatási Laboratóriumban végzett elektromos termékfejlesztési munkájával. Kutatási eredményei és műszaki innovációi olyan kulcsfontosságú, sorozatgyártású modellekben jelentek meg, mint a díjnyertes, eredeti Escape Hybrid, a 2021-es Mustang Mach-E és a 2022-es F-150 Hybrid.

Mindemellett Sankaran 32 amerikai szabadalom tulajdonosa is az autóipari meghajtási elektronika és hibrid járműtechnológiák területén, illetve tagja a Villamos és Elektronikai Mérnökök Intézetének is. 

„A Ford modern elektromos autóinak korszaka 2004-ben kezdődött az Escape Hybrid modellel. Ennek a korszaknak mindmáig az törekvés a hajtóereje, hogy kompromisszumoktól mentes járműveket készítsünk egy jobb világ érdekében” – mondta Sankaran. 

A Ford Ion Park csapata gondoskodik arról, hogy a márka minden vásárlója megtalálja a számára optimális akkumulátort – legyen szó akár a nap mint nap munkába járókról, a teljesítmény megszállottjairól vagy a haszongépjármű-flották üzemeltetőiről. 

A pickup-tuladonosok, az off-roaderek és a flottakezelők által elvárt teljesítmény biztosítása érdekében a csapat kiemelt figyelmet szentel a vásárlóktól érkező észrevételekre és visszajelzésekre. Ez azt jelenti, hogy minden felhasználási területre a megfelelő akkumulátorokat és technológiákat fejlesztik ki, megfelelő vontatási- és terepképességet kínálva a teherautókhoz, vagy a gyakori elindulást-megállást jól bíró szerkezeteket készítve a nagyvárosi áruszállításhoz. 

Új labor támogatja a Ford Ion Park fejlesztőmunkáját 

A michigani Allen Parkban működő új Akkumulátor Tesztlaboratórium segít majd kiválasztani és tesztelni a megfelelő akkumulátorcellákat és anyagokat a Ford bővülő elektromos modellpalettájához, hogy az a legjobban megfeleljen a vásárlók sokszínű igényeinek. 

„Sok autógyártó már elkötelezte magát egy-egy megoldás mellett, mi viszont partnereink és beszállítóink közreműködésével arra használjuk majd ezt a labort, hogy járműveinkhez és vásárlóink igényeihez hangoljuk akkumulátorainkat, felkutatva és kipróbálva az új generációs lítiumionos technológiákat, köztük a szilárd elektrolitos akkumulátorokat is” – magyarázta el Sankaran. 

A Ford tavaly év végén megnyitott Akkumulátor Tesztlaboratóriumában 150 tesztkamra és 325 csatorna szolgálja a fejlesztőmunkát. A 100 millió dolláros befektetéssel épített, 18.000 négyzetméteres labor szakemberei eddig már 150 különféle akkumulátorcella-típus elemzését végezték el. 

A korszerű laboratóriumban akkumulátorcella és -köteg tesztelő szobák, tesztpadok és egyéb eszközök találhatók, amelyek segítenek az akkumulátorcellák ellenőrzésében, a vezérlés kalibrálásában, a kötegek fejlesztésében és a különböző kísérleti projektek lebonyolításában. A labor csapata akár extrém időjárási és felhasználási körülményeket szimulálva is vizsgálhatja a sorozatgyártású akkumulátorok teljesítményét, meggyorsítva azok alkalmazását a jövő Fordjaiban.

Lendületben 

A Ford idén bejelentette, hogy 2025-ig legalább 22 milliárd dollárt fordít az összekapcsolt, elektromos hajtásláncú járművekre, és első körben legnépszerűbb modelljenek elektromos változataira fog összpontosítani. 

Észak-Amerikában a Ford Mustang Mach-E gyorsan sikeres lett. Emellett még idén megkezdődik a tisztán elektromos hajtású Ford Transit értékesítése is, míg a tisztán elektromos F-150 pickup 2022 közepén érkezik. 

A Ford európai stratégiája szerint 2030-ra minden, Európában forgalmazott személyautójához elérhető lesz a tisztán elektromos hajtás. A haszongépjárművek kínálatában már 2024-re minden modellhez választható lesz nulla károsanyag-kibocsátásra képes, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtás. Emellett a Ford az elektromos járművek gyártásához 1 milliárd dollár beruházással létrehoz Kölnben egy központot; itt készül majd 2023-tól a vállalat első európai gyártású, európai vásárlók számára tervezett, nagy sorozatban készülő, tisztán elektromos hajtású személyautója.

Kínában a Ford arra készül, hogy még idén megkezdi a Mustang Mach-E gyártását a helyi piacra, és a vállalat nemrég bejelentette, hogy létrehoz egy BEV-divíziót, közvetlen értékesítési modellel és 20 kínai nagyvárost lefedő hálózattal. Emellett a Ford partnerségre lépett a kínai állami áramszolgáltató vállalattal, hogy az ország 340 városában biztosítson hozzáférést vásárlóinak több mint 300.000 nyilvános töltőállomáshoz (amelyek közül 160.000 gyorstöltő pont).

Időtálló szakértelem 

A vállalat már Henry Ford és Thomas Edison korától aktívan foglalkozik az akkumulátorokkal és elektromos járművekkel kapcsolatos kutatásokkal. A Ford mára több mint 2500 szabadalmat jegyzett be az USA-ban az elektromos technológiák témakörében, és további 4300 szabadalmi bejelentése áll elbírálás alatt. 

2004 óta a Ford több mint egymillió hibridet, plug-in hibridet, illetve tisztán elektromos járművet értékesített, és mostanra már az akkumulátorok négy generációját építette be modelljeibe. Az év végére a Ford 15 hajtáslánc- és jármű-összeszerelő üzemében gyártanak majd elektromos járműveket és ezzel kapcsolatos technológiákat. 

Michiganben 2012 óta folyik a hibrid akkumulátor-kötegek és elektromotorok összeszerelése, miután 2010-ben a Ford ezt az államot választotta villamosítási központjának. 

Ugyanebben az évben a Ford 135 millió dollárt fordított a hibridekbe szánt alkatrészek tervezésére és gyártására. Mindez összesen 170 akkumulátor-összeszerelő (Rawsonville üzem) és villanymotor-összeszerelő munkahelyet (VanDyke üzem) munkahelyet jelent, illetve több mint 50 járműelektronikai mérnököt is felvettek ezekbe a gyárakba.