TechAddikt Tesztek DJI DJI Mavic Pro – észrevétlen útitárs

[TESZT] DJI Mavic Pro – észrevétlen útitárs

Bárhová is menj – bátorít a szlogen. A frappáns reklámszöveget nem meglepő módon a DJI Mavic Pro kapta, s az alábbiakban el fogjuk magyarázni részletesen, hogy miért. Bár a laikusok is jól érzékelhetik, feltéve, ha belemélyedtek a kapcsolódó anyagokba az elmúlt pár hónapban – végre egy olyan drón érkezett a kínai gyártótól, amely ténylegesen kompakt megközelítésű minden méretben.

Nyilván alapszükséglet, ha forgatunk, fotózunk, hogy olyan eszközök legyenek nálunk, amelyek maximális hatékonyságuk ellenére rendkívül jól hordozhatók. Nos, ilyen van, létezik, bár azért jelenleg a professzionális technikát még mindig a termetesebb, súlyosabb produktumok képviselik (lásd DSLR eszközök). Bár az más kategória, mint a drónok, illetve nem, mert mint tudjuk, a DSLR-irány is remekbeszabottan hódít a nehézsúlyú multikopterek világában, elegendő csak a szintén DJI által jegyzett Matrice-ra gondolnunk.

No de kanyarodjunk vissza az eredetileg beirányzott témához, melynek főszereplője a DJI Mavic Pro. Nem mondható kimondott újdonságnak, ugyanis az eszköz debütálása még tavaly, 2016-ban volt, azonban a felfokozott nemzetközi érdeklődésnek köszönhetően jelentős csúszással tudta a gyártó kielégíteni a vásárlói igényeket. Készlethiány lépett fel, nagyjából a forgalmazás elkezdése után azonnal, ennek köszönhetően az árak máris egekbe szöktek, a hivatalos resellerek pedig széttárták karjaikat, amikor a vásárlók és az előrendelők érdeklődtek a hőn áhított drón érkezése kapcsán; a válaszok várattak magukra relatíve hosszú ideig.

Most viszont itt van, hivatalosan is: a DJI Mavic Pro megérkezett, Magyarországon is beszerezhető, garanciával, papírokkal, tokkal-vonóval. Mi személy szerint a MyActioncam-et ajánljuk, ők ugyanis a legmasszívabb, legnagyobb portfólióval rendelkező hivatalos prémium DJI-viszonteladó idehaza, ennek megfelelően minőségi, megbízható termékeket tudunk nálunk beszerezni.

Még javában tombolt a tél, amikor megérkezett hozzájuk a DJI Mavic Pro első pár példánya, de már nem review sample-k, hanem teljes értékű, retail verziók. Ezek közül kaptunk tesztelésre egyet, egy DJI Mavic Pro Fly Combo csomagot, melynek lényege, hogy szinte minden olyan egységet tartalmaz, ami elengedhetetlen a gondtalan repkedéshez, illetve a zökkenőmentes utazáshoz. Eleve kapunk a csomagban egy helyes kis válltáskát, amibe minden – igaz, jó szorosan – belefér, kezdve magától a dróntól, a mellékelt két darab intelligens akkumulátoron, a propellereken, az autóstöltőn, a power bankon át egészen az akkutöltő hubig. Mindez egy kifejezetten apró, füllel ellátott táskában, úgyhogy némi túlzással pillanatok alatt zsebre vághatjuk az egész felszerelést.

Az Autóaddikt.hu-val folyamatos külföldi nagyteszteket kreálunk, átlagosan két havonta – a legutóbbi ilyen túrára el is vittük magunkkal a teszt-DJI Mavic Pro modellt. Németországban (is) kőkemény, zord téli időjárás volt, így kapóra jött máris, hogy szélsőséges körülmények közt foghassuk tesztre a minidrónt.

Először is, kezdjük a DJI Mavic Pro legvonzóbb erősségével, a méretezéssel. A magasság és szélesség egyaránt 83 milliméter, a hossz sem éri el a 20 centimétert (198 milliméter), a súly pedig mindössze 743 gramm menetkész állapotban. Apró mérete ellenére a DJI Mavic Pro remek teljesítménnyel rendelkezik, és az elvártat bőségesen hozza, még akkor is, ha Phantom 4-kategóriához hasonlítunk: 24 nagyteljesítményű CPU maggal rendelkezik, a gyártó adatai szerint 7 kilométeres range áll rendelkezésre az OcuSync elnevezésű, újratervezett adatátviteli rendszernek köszönhetően.

Mindezek mellett 5 érzékelő modul kapott helyet a DJI Mavic Pro-n, így az akadályok kerülgetése minden irányban biztonságos.

A DJI Mavic Pro 4K maximális felbontásban képes rögzíteni, 30 FPS-sel akár. Semmiféle digitális képkiegyenlítő algoritmust nem használ a rendszer, ehhez a stabilitást egy, a DJI-tól már elvárt minőségben működő 3 tengelyes mechanikus gimbal biztosítja. A távirányító – leginkább a helytakarékosság függvényében – összehajtható, két kinyíló tartókarral rögzíthető a maximum 5.5 col képátlós okostelefon (DJI GO 4 applikációval).

Természetesen megvannak a szokásos irányításhoz szükséges részelemek, a karok elhelyezkedései, a ki- és bekapcsológomb, valamint a home pointra visszahívó gomb már jól ismertek korábbi, vagy párhuzamosan futó DJI modellek révén. A videostream távolságtól függően változhat, tesztjeink során 1 kilométeres hatókörben a DJI Mavic Pro még tökéletesen közvetített full HD 1080p-ben. A késleltetés minimális ténylegesen, interferencia-figyelmeztetés volt többször is, pedig távol voltunk mindenféle magasfeszültségű vezetékektől és egyéb zavaró tényezőktől.

Megvizsgáltuk a DJI Mavic Pro „akadálytűrő” képességeit is. Figyeltünk arra, hogy tartsuk a relatíve alacsony sebességet, és rendelkezésre álljon legalább 10-15 méter a biztonságos fékezéshez, ugyanis a rendszer csak ezekkel a feltételekkel tud működni biztonságosan. Pontosak voltak a szenzorok, a drón ténylegesen elkezdett lassítani a házfal közeledését érzékelve, annak rendje s módja szerint megállt, lebegésbe kezdett, a karok mozgatására nem reagált (előre tolásnál).

Manuális leszállásnál vizsgáltuk, hogy az esetleges képbe kerülő akadályokat korrektül érzékeli-e a DJI Mavic Pro. Itt sem tapasztaltunk problémát, csakúgy, mint az automata hazahívásnál sem. Arra viszont mindenképp ügyelni kell itt is, hogy a landing ponthoz visszatérésnél a magasság mindig nagyobb értékre legyen állítva, mint a környezetünkben fellelhető legmagasabb tereptárgyak.

Tehát ha mondjuk egy tisztásról reptettük fel a DJI Mavic Pro-t, viszont a környéken 20-30 méteres fák vannak, célszerű 40 méteresre állítani a home point-hoz tartozó maximum magasságot, és így tovább. Ez persze általános szabály drónozásnál, így a DJI Mavic Pro-nál is alkalmaznunk kell.

Kültéren próbáltuk a DJI Mavic Pro-t, így arról nincs testközeli tapasztalatunk, hogy belső használatnál hogyan domborít a drón. Az viszont tény, hogy a továbbfejlesztett helymeghatározó rendszernek köszönhetően rendkívül stabil tud maradni bárhol, még olyan helyeken is, ahol nem lát GPS pontokat (műholdakat), leárnyékolt szobákban ideális. Erre még mindenképp vissza fogunk térni egy későbbi teszttel, mert fúrja az oldalunkat a kíváncsiság.

Mondhatjuk, hogy feszegettük a DJI Mavic Pro tűréshatárát, ugyanis nem kevesebb, mint -18 fokos hidegben küldtük a magasba. Úgy, hogy külön akkumulátormelegítést nem alkalmaztuk, hacsak nem vehetjük annak a fűtött autóban szállítást a helyszínre, előtte pedig a szintén szobahőmérsékleten történt tárolást.

A kalibrálás pillanatok alatt lezajlott, 17 műhold lefedettség mellett máris érkezett a jóváhagyó Ready to fly üzenet a telefon kijelzőjére, indulhatott is a repülés. Viszonylag sík, leárnyékolatlan terepen 2.2 kilométerig merészkedtünk, itt még szakadás és veszteség nélküli streamet kaptunk; ahogy írtuk feljebb, nagyjából 1 kilométerig megvolt az 1080p, utána 720p-ben érkezett tisztán a közvetítés. A közepes széllökések ellenére a DJI Mavic Pro stabil maradt végig, a landolásnál beállított 40 méteres magasságból könnyedén alászállt. A maximum magasság 120 méter volt, a DJI GO 4 app-ban ennyi az alapbeállítás, ezen nem változtattunk.

Gyári adatok szerint a DJI Mavic Pro akkumulátor-üzemideje 27 perc, teljes töltöttség mellett. Tesztelésünk során 24 percet rögzítettünk, ami tökéletes, főként, ha figyelembe vesszük a mínusz 18 fokos kültéri hőmérsékletet, valamint a jeges széllökéseket. Egyébként még egész biztos, hogy lett volna tartalék az akkuban, de 10 perc hátralévő időre állítottuk a visszahívás-funkciót, így 8 perc körül maradt még akkor, amikor a drón már fejmagasságban lebegett előttünk. Így még tettünk vele 8-10 méteres rádiuszban néhány kört, valamint a fotók nagy részét is itt készítettük; majd 3 percnél landoltunk.

DJI Mavic Pro specifikációk

Méretek: 83mm x 83mm x 198mm
Átmérő: 335 mm propellerek nélkül
Súly: 734 g gimbalvédő nélkül
Maximum sebesség Sport módban: 5 m/s
Maximum sebesség Sport módban (szélcsend): 65 km/h
Maximum tengerszint feletti magasság: 5000 m
Maximum repülési idő: 27 perc (25 km/h átlaggal, szélcsendben)
Műholdas pozicionálás: GPS/GLONASS
Gimbal: 3 tengelyes mechanikus
Szenzorok: Forward Vision System, Downward Vision System

Távirányító

Frekvencia: 2.4 GHz-2.483 GHz
Maximum adatátviteli táv: 7 km sík terepen
Akkumulátor: 2970mAh
Támogatott mobileszköz méret: 6.5-8.5 mm (vastagság), 160 mm (hossz)
Támogatott USB: Lightning, Micro USB (Type-B), USB (Type-C)

Kamera

Szenzor: 1/2.3” (CMOS), effektív pixelszám:12.35 M (teljes:12.71M)
Lencse: FOV 78.8° 28 mm (35 mm formátumhoz hasonló) f/2.2
Torzítás: < 1.5% fókusz 0.5 m-től ∞, ISO tartomány: 100-3200 (video) 100-1600 (fotó), elektronikus zársebesség: 8s -1/8000s, képméret 4000×3000, video felvételi módok: C4K: 4096×2160 24p, 4K: 3840×2160 24/25/30p, 2.7K: 2720×1530 24/25/30p, FHD: 1920×1080 24/25/30/48/50/60/96p, HD: 1280×720 24/25/30/48/50/60/120p, maximum video bitráta: 60 Mbps
Fotó formátumok: JPEG, DNG
Video formátumok: MP4, MOV (MPEG-4 AVC/H.264)

Intelligens akkumulátor

Kapacitás: 3830 mAh
Feszültség: 11.4 V
Típus: lítium-polimer
Energialeadás: 43.6 Wh

Még több fotó a Techaddikt.hu Facebook oldalán, IDE kattintva.

Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.

Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, QNAP, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, MyActionCam

Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Szólj hozzá!